افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 19 March , 2024
22
استاد حوزه و دانشگاه :

حرکت نکردن به سمت وحدت و امت اسلامی، روز به روز جهان اسلام را با قطب بندی های بیشتر مواجه خواهد کرد

  • کد خبر : 16490
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۲۹
حرکت نکردن به سمت وحدت و امت اسلامی، روز به روز جهان اسلام را با قطب بندی های بیشتر مواجه خواهد کرد
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی علما در کتاب‌های خود بیان کرده اند که پیامبر اکرم (ص) ۲ معجزه داشته است، گفت: معجزه اوّل ایشان، قرآن کریم و دیگری وحدتی است که به وسیله قرآن بین مسلمانان برقرار شده است.

به گزارش مرزداران ؛ به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) همایشی با عنوان تقریب مذاهب با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار شیرازی استاد حوزه و دانشگاه توسط دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی با قرائت آیه ” وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ “، گفت: برخی علما در کتابهای خود بیان کرده اند پیامبر عظیم شان اسلام یک معجزه نداشتند بلکه دو معجزه داشتند یکی قرآن و دیگری وحدتی است که به وسیله قرآن کریم بین مسلمانان برقرارکرده اند.

وی گفت : ایجاد وحدت میان امت به دلیل آیه ای که بنده قرائت کردم معجزه است. خداوند صریحا بیان می دارد که عامل این تالیف قلوب میان مسلمانان خود خداوند است وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ و این را تا حدی تاکید می کند که اگر تو تمامی ثروت های زمین را می پرداختی برای اینکه میان مسلمانان الفت برقرار بکنی نمی توانستی اما خداوند این کار را کرده است. این تالیف قلوب را خداوند به بهترین شکل در قرآن ترسیم کرده که ما هم اگر عمل بکنیم به قرآن و قرآن را از طاقچه‌ها بیاوریم و بخوانیم و عمل بکنیم‌، ما هم به تالیف قلوب خواهیم رسید. اگر ما توجه کنیم در زمان پیامبر اسلام قبل از بعثت مردم چه وضعی داشتند مردم مدینه هم دارای اختلافات قوم و قبیله ای بودند و البته اختلافات دینی، که نمونه بارز آن قوم اوس و خزرج بود که سالیان مدیدی با همدیگر اختلافات شدیدی داشتند.

حجت الاسلام بی آزار با اشاره به اختلاف های قوم یهود و نصارا گفت : میان یهود و نصارا هم اختلافات دینی بود یهودی ها می گفتند مسیحی ها بی پایه اند، در مقابل مسیحی ها می گفتند یهودی ها بی پایه هستند در صورتی که هردو کتاب حضرت موسی(ع) را می خواندند شریعت مسیحی ها شریعت موسایی بود اما اختلافات میانشان بیداد می کرد. یهودی ها می گفتند که فقط ما به بهشت می رویم در مقابل مسیحی ها هم همین ادعا را می کردند. خداوند در پاسخ به ادعای آنها می گفت این ادعا ها را از کجا آوردید. خداوند می فرمایند : بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ آری، هر که تسلیم حکم خدا گردید و نیکوکار گشت مسلّم اجرش نزد خدا خواهد بود و آنان را هیچ خوف و اندیشه و هیچ اندوهی نخواهد بود. شما چطور بهشت و جهنم را بین خودتان تقسیم کردید؟

هریک از مذاهب می گفتند که هدایت در مذهب ماست مسیحی یا یهودی باشید تا هدایت بشوید. قرآن جواب آنها را داد و می فرماید: إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى ، هدایت الهی هدایت واقعی است .
این اختلافاتی که بین مذاهب اسلامی است آنها هم همچین سخنانی داشتند اختلاف قوم و قبیلگی که الان وجود دارد نظیر همان اختلافات اوس و خزرج اس که در زمان پیامبر اسلام (ص) است.
پیامبر اکرم همه اختلافات را با اسلام حل کردند ایشان فرمودند سرچشمه همه اختلافات قومی ، قبیله‌ای و مذهبی، ” أنا” یعنی منیت است. بزرگترین کار اسلام این بود که این أنا را به نحن تبدیل کرد.

حجت الاسلام بی آزار شیرازی گفت: پیامبر اسلام(ص) در مدینه قانون اساسی ای را بر اساس قرآن کریم تحت عنوان امت واحده تدوین کردند که نه تنها مسلمانان در آن دخالت داشتند بلکه اهل کتاب هم در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد : اگر بخواهیم مراسم حج را تعریف کنیم باید بگوییم حج عبارت است از تبدیل أنا به نحن، منیت ها باید کنار برود که متاسفانه این منیت ها در میان همه ما است منحصر به یک قوم و قبیله و مذهب نیست همه ما روحیه شیطانی داریم ، شیطان ،تمام سخنش این بود که ” أنا خیر” یعنی من برتر از انسان هستم من از آتش فروزان هستم و آدم از خاک پست، آتش فروزان کجا و خاک پست کجا؟ پیامبر عظیم شان آمدند و یا استفاده از آیات قرآنی نشان دادند که همه این أنا ها از صفات شیطانی است.

پیامبر اکرم همه این قوم و قبیله و مذاهب پراکنده را آوردند به اسلام و همه مسلمان شدند.

وس تصریح کرد : حرکت نکردن به سمت وحدت و امت واحده اسلامی، روز به روز جهان اسلام و مسلمان را با قطب بندی های بیشتر و نوین تری مواجه خواهد کرد. یک زمان موضوع قومیت را جلوه می دهند و در زمان دیگر موضوع شیعه و سنی را پیش می کشند، اما در همه اینها به دنبال جلوگیری از تحقق ایده امت واحده هستند. البته بدیهی است که تحقق ایده امت واحده مستلزم تحقق دو پیش نیاز است، نخست بسط خودآگاهی انتقادی در درون اقوام و مذاهب جهت اصلاح تفکرات طایفه ای و تکفیر زدایی از آموزه ها و تعالیم درون قومی و درون مذهبی و در نتیجه شکل گیری نوعی ذهنیت فطرت محور بین مذهبی و دوم بسط تجربه زیست مشترک و ایجاد بستر وحدت عملی و تعاون و همکاری بین مذهبی و بین قومی. این امت واحده را یک پروفسور آلمانی به نام ول هوزن به صورت یک کتاب درآورده است. ایشان دسته بندی این اساسنامه امت واحده را در ۴۷ ماده دسته بندی کرده و بسیار زیبا آورده است و تک تک آنها را توضیح داده و در آنجا نوشته که این اولین قانون اساسی است که در جهان نوشته شده است.

حجت الاسلام بی آزار با اشاره به کلمه تقریب ادامه داد : الان گرفتارهایی که مانع وحدت کامل ما است و به خاطر آن مجبوریم کلمه تقریب را به کار ببریم همین اختلافات قومی و قبیله ای و مذهبی است.
متاسافانه آنچنان اسلام را تقسیم کرده‌اند انگار چند نوع اسلام داریم. مسلمانان شیعه هر کدام مراجع تقلید خود را دارند اما با یکدیگر اختلافی ندارند و اسلام را تقسیم نمی کنند. ابن عابدین در حاشیه کتابش نوشته که یکی از اشکلات ما مسلمانان این است که مذهب را به جای دین نشاندیم .
متاسفانه آنقدر روز به روز این فرقه ها را پررنگ تر کردیم اسلام کم رنگ تر شده و این باعث جنگ بین مذاهب می شود هر فرقه ای خود را برتر از فرقه دیگر می داند.

وی گفت : اگر مسلمانان بخواهند حقیقت دین اسلام را ببینند این است که اسلام چیزی جز إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام نیست.در قرآن کلمه ادیان و مذاهب نداریم و نگفته از فلان شخص و مذهب پیروی کنید گفته : أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ .نباید اینقدر با کلماتی چون شیعه و سنی و … بازی کنیم. آیت الله سیستانی از مراجع تقلید عراق گفته اینقدر به سایر پیروان مذهبی نگویید برادر ، کلمه برادر بوی جدایی می دهد سایر مسلمانها هم مثل ما مسلمان هستند.
بی آزار گفت : امام صادق (ع) تاکید فراوان دارد که بروید پشت اهل سنت نماز بخوانید البته امام صادق کلمه اهل سنت را به کار نبردند متاسفانه ما به کار می بریم. می فرمایند برید پشت سایر مسلمانان نماز بخوانید.اگر پشت سرآنها نماز بخوانید مثل آن است که پشت سر پیامبر اسلام (ص) نماز خوانده اید.

بی آزار ضمن اشاره به برکت وحدت اسلامی بیان کرد : هر روز شاهد هستیم که مثلا در مکه مکرمه شیعیان پشت مسلمانان اهل سنت نماز می خوانند تمامی اینها به برکت وحدت اسلامی که پیامبر اسلام (ص) ائمه (ع) ایجاد کرده اند. ما باید به وحدت اسلام و تالیف قلوب توجه کنیم. البته قرآن کریم به جای کلمه تقریب کلمه تالیف را به کاربرده است.
اگر مسلمانان به همدیگر نزدیک بشوند باعث می شوند که همدیگر را بشناسند و براثر شناخت است که با همدیگر الفت می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=16490
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 859 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای حرکت نکردن به سمت وحدت و امت اسلامی، روز به روز جهان اسلام را با قطب بندی های بیشتر مواجه خواهد کرد بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.