افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
22

دستاوردهای انقلاب اسلامی درماکو شمالی ترین شهر آذربایجان غربی

  • کد خبر : 17293
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۰۶
دستاوردهای انقلاب اسلامی درماکو شمالی ترین شهر آذربایجان غربی
شهرستان ماکو با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی ترین نقطه آذربایجان غربی به برکت انقلاب اسلامی رشد و توسعه قابل توجهی داشته است.

به گزارش مرزداران ؛ نادر کاظمی در گفت و گو با خبرنگار مرزداران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به برکات انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران باعث ثبات و امنیت در حفظ تمامیت ارضی ایران و ایستادگی روزافزون در برابر اسکتبار ستیزان و زورگویان و مستکبران جهان شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران جزء امن ترین کشورهای جهان به شمار می رود، افزود: انقلاب اسلامی موجب سنگین کردن کفّه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، ارتقاء شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم جامعه، به اوج رساندن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی و موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی، اقتصادی و عمرانی شده است.

فرماندار ماکو همچنین به دیگر برکات بزرگ انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت های ایران اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: قطب پزشکی خاورمیانه، چهارمین کشورجهان درزمینه علم نانو، سومین مرکز پیوند عضو برتر جهان، سومین کشور پیشرفته جهان در زمینه دانش سلول های بنیادی، ششمین کشور پرتاب کننده موجود زنده به فضا، طراح و سازنده قدرتمندترین سلاح تک تیرانداز جهان(باهر) و دومین ارتش قدرتمند سایبری جهان از جمله این برکات است.

کاظمی به برکات انقلاب اسلامی در شهرستان ماکو اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در حوزه آب تعداد روستاهای برخوردار از آب سالم چهار روستا بوده و هم اکنون به ۹۷ روستا رسیده است و تعداد انشعاب آب روستایی نیز قبل از انقلاب ۹۵مورد بوده و هم اکنون ۱۲ هزار و ۷۹۵ و تعداد انشعاب آب شهری قبل از انقلاب ۵۰۰ مورد و اکنون به ۲۴ هزار و ۲۶۱ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون به برکات این انقلاب ۲تصفیه خانه آب نیز در این شهرستان ایجاده شده است.

فرماندار ماکو با اشاره به پیشرفت های حوزه برق شهرستان در مقایسه با قبل از انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد روستاهای دارای برق ۱۰ روستا و در حال حاضر ۱۱۵ روستا برق دار هستند و ۴۲۰۰ مشترک برق قبل از انقلاب وجود داشت که اکنون به ۴۳ هزار و ۷۴ مشترک رسیده است .

وی گفت: قبل از انقلاب هیچ گونه گاز رسانی در این منطقه وجود نداشت، اما هم اکنون ۲ شهر ماکو و بازرگان و ۳۶ روستا از نعمت گاز برخوردار بوده و طرح گاز رسانی به ۱۸ روستا نیز در دست اجرا است.

وی افزود : هم اکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ انشعاب در ماکو با ۳۵ هزار و ۷۸۰ خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

کاظمی اضافه کرد: همچنین اکنون در سطح شهرستان ۵ جایگاه CNG فعال است.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه راه استحفاظی ماکو گفت: قبل از انقلاب فقط محور اصلی ماکو به خوی آسفالته بود، اما بعد از انقلاب کمربندی ماکو به بازرگان به طول ۳۰ کیلومتر آسفالت و ۱۰ کیلومتر آن چهار خطه شده است.

کاظمی با بیان اینکه قبل از انقلاب روستاهای ماکو کاملا راه خاکی بوده، ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۰ کیلومتر راه روستایی زیرسازی و ۱۲۰ کیلومتر آن آسفالت شده است و از پل روگذر هندور تا گیت ورودی منطقه آزاد به طول ۵۳ کیلومتر به همّت سازمان منطقه آزاد ماکو باند دوم احداث شده است.

وی گفت: قبل از انقلاب درسطح شهرستان دانشگاه وجود نداشت، اما در حال حاضر دانشگاه های آزاد و پیام نور درسطح شهرستان ایجاد شده است و رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز تدریس می شود.

فرماندار ماکو در حوزه بهداشت و درمان نیز چنین گفت: قبل از انقلاب ۳۲ تخت فعال بیمارستانی، ۲ اتاق عمل و یک خانه بهداشت و یک آزمایشگاه دولتی وجود داشت، که این تعداد بعد از انقلاب به ۱۵۰ تخت فعال بیمارستانی، ۵ اتاق عمل، ۳۴ خانه بهداشت فعال ، چهار آزمایشگاه دولتی، چهار آزمایشگاه خصوصی، یک بخش ICU، یک بخش NICU و یک بخش CCU ایجاده و راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: قبل ازانقلاب ۳۰ درصد واکسیناسیون عمومی انجام شده بود، که در حال حاضر این مقدار به ۹۵ درصد رسیده است .
کاظمی با اشاره به حوزه بهزیستی اظهار داشت: بعد از انقلاب ۲۴ واحد مهد کودک، مرکز اورژانس اجتماعی، یک واحد مرکز درمان سرپایی، ۲ واحد مرکز مشاوره خصوصی راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش و پرورش ۱۸۱ مدرسه شهری و روستایی با ۲۳ هزار دانش آموز و ۱۵۰۰ معلم در سطح شهرستان ماکو در حال تعلیم و تربیت هستند، که این مقدار مدرسه شهری و روستایی قبل از انقلاب به ۲۰ درصد هم نمی رسید و تعداد مدارس ما اندک بود، هم در نقاط شهری و هم روستاهای پرجمعیت و تعداد معلم قبل از انقلاب ۴۰۰ نفر بود که اکثراً سپاه دانش بودند اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی ایران ۱۵۰۰ معلم فارغ التحصیل دانشگاه های فرهنگیان و یا دانشگاه‌های معتبر کشور و با مدارج علمی بالا در این شهرستان وجود دارد .

وی افزود: ۱۷ شهید دانش آموز، هفت شهید معلم به عنوان الگو و معیار بُعد تربیتی در شاخه باورهای دینی و انقلابی حوزه فرهنگی و دانش آموزی تقدیم این نظام شده است .

فرماندار ماکو ادامه داد: قبل از انقلاب عدالت آموزشی وجود نداشت و به دانش آموزان خاص و استثنایی شهرستان و روستاها توجهی نمی‌شد و مراکز آموزشی برای چنین دانش آموزانی تعریف نشده بود و یا حداقل فقط در مراکز استانها وجود داشت اما بعد از انقلاب درسطح شهرستان، درراستای گسترش عدالت آموزشی ساختمان آموزشی به عیان بالای سه هزار متر مربع احداث شده است.

کاظمی گفت: بعد از انقلاب اسلامی با تبدیل شهرستان ماکو به منطقه آزاد و ایجاد بازارچه های مرزی ساری سو و بازارچه جدید الاحداث ماکو و بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی شماره یک و ۲ این شهرستان باعث پیشرفت های اقتصادی زیادی شده است .

وی افزود : این شهرستان ۱۸۳ شهید، ۵۷۰ جانباز و ایثارگر و ۷۶ آزاده در طول پیروزی انقلاب اسلامی تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

وی با اشاره به حوزه فرهنگ شهرستان اظهار داشت: تعداد کل کتابخانه درماکو سه باب که یکی از آنها قبل از انقلاب وجود داشت و ۲باب نیزبعد از انقلاب تاسیس شده، کانون آگهی و تبلیغات ۶ مورد، مطبوعات محلی سه عدد، دکه های مطبوعاتی ۳ عدد، آموزشگاه آزاد هنری ۴ عدد، انجمن های فرهنگی هنری ۳ عدد، گروه های هنری ۶ عدد، ۷ باب چاپخانه همه بعد انقلاب تشکیل و تاسیس و در حال فعالیت هستند.

وی افزود : تعداد خبرنگار در ماکو قبل از انقلاب یک نفر بوده و اکنون ۹ نفر می‌باشد و چاپ و انتشار کتاب قبل انقلاب وجود نداشت و اکنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه های مختلفی انتشار یافته است. همچنین ۳۲ کانون مساجد و ۲ موسسه قرآنی بعد از انقلاب تشکیل و تاسیس شده است .

کاظمی به پیشرفت های حوزه مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن روستایی ماکو برای ۸۵ روستا از ۱۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار نقشه طرح هادی تهیه گردیده است و از ۸۵ روستا در ۲۸ روستا طرح هادی اجرایی شده است.

وی با اشاره به طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، تصریح کرد: ۴۶۸۰ واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی مقاوم سازی شده است که ۵۸درصد مساکن را تشکیل می دهد و برای ۵ هزار و ۴۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن سند روستایی صادر شده است.

وی ادامه داد: واگذاری و احداث ۱۱۰۰ واحد مسکن مهر و احداث خانه سازمانی ماکو ۳۰ دستگاه ، در حدود ۶۰۰ واحد پرداخت تسهیلات به خود مالکی، مطالعه و تصویب طرح جامع شهری ماکو در سالهای ۶۸ ، ۸۳ و ۹۸، واگذاری ۳۰۰ قطعه زمین به زیر کوهی ها ، واگذاری زمین به افراد عادی از طریق زمین شهری ۵۴۴ قطعه، واگذاری زمین در حدود ۱۵ هزار متر مربع برای ۱۶۰ واحد فرهنگیان ماکو، واگذاری ۳۰۰ قطعه زمین به فرهنگیان تعاونی ماکو به صورت مشاع ۲ خانواری، واگذاری ۶۷ قطعه زمین به جانبازان و ساخت توسط توسعه مسکن آذربایجان، واگذاری ۲۰۰ زمین به خانواده معظم شهدا و احداث ۶۰ مورد ساختمان در قالب خانه های ارزان قیمت در سال‌های ۶۶ و ۷۰ از برکات انقلاب اسلامی در حوزه مسکن شهری در شهرستان ماکو می باشد.

فرماندار ماکو در پایان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در حوزه مخابرات و ارتباطات گفت: قبل از انقلاب ۲۴۰ تلفن مغناطیسی و یک عدد مایکرویو( سیستم انتقال رادیویی) وجود داشت که اکنون ۲۶ هزار و ۲۴۴ شماره به متقاضیان واگذار شده است و در سطح شهرستان ۳۳۶ کیلومتر طرح فیبر نوری اجرا شده ، ۸۹۰۹ اینترنت خانگی در سطح شهرستان و ۱۲۴ روستا تحت پوشش تلفن همراه می باشند.

وی افزود : تعداد روستاهای دارای تلفن ثابت خانگی ۴ روستا و تعداد مدارس متصل به شبکه های اینترنت ۵۷ مدرسه بوده، که از این تعداد ۵۱ مدرسه شهری و شش مدرسه روستایی است.

شهرستان ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=17293
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1293 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دستاوردهای انقلاب اسلامی درماکو شمالی ترین شهر آذربایجان غربی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.