افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 19 April , 2024
18
امام جمعه ماکو :

«اقتصاد مقاومتی» کلید حل مشکلات اقتصادی است

  • کد خبر : 17523
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
«اقتصاد مقاومتی» کلید حل مشکلات اقتصادی است
چالشهای اقتصادی دهه نود، عامل نامگذاری شعار سال به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بوده و ۱۰سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را به طور مستمر، یک شعار اقتصادی انتخاب می‌کند.

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت : در ماههای نورانی رجب شعبان و رمضان ، آنچه برای یک انسان مؤمن از اهمیت خاصی برخوردار است، عبارت از این است که دراین ماهها، از اوقات معنوی و فرصت ناب عبودیت به خوبی استفاده نماید.

شخصی در محضر امیرمومنان علی (ص) از دنیا مذمت کرد، حضرت به او فرمودند: «دنیا تجارتخانه اولیاء الهی است، که در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.»

 

وی افزود : چون تجارت سرمایه می‌خواهد، و سرمایه‌ی اولیای الهی همین عمری است که به همه انسانها داده شده است. لذا کسانیکه از این عمر استفاده نکنند، بعدها دچار حسرت و عذاب می‌شوند و می‌گویند: می‌شود ما را برگردانید؟ که خطاب می‌آید: «آیا ما به شما آنقدر عمر ندادیم که برای سعادتتان کافی‌باشد؟!» عمر سرمایه‌ای است که خداوند متعال در اختیار بشر قرار داده است. اولیای الهی کسانی هستند که این سرمایه را هدر نمی‌دهند و گرفتار سنگین‌ترین غصه‌ها نمی‌شوند.

این هشدار حضرت را خوب و جدی باید تلقی کرد که: «سخت‌ترین غصّه‌ها، از دست دادن فرصت‌هاست.»

 

امام جمعه ماکو گفت :  با اشاره به کتاب جهاد اکبر امام  راحل گفت : حضرت امام در کتاب جهاد اکبر می‌فرماید: «اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید، شاید همین عمل شایسته موجب گردد که خداوند تبارک و تعالی به شما توجه فرموده توفیق عنایت کند. … دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید».

همانطور که انسان باید از ارتکاب بدیها بترسد؛ ممکن است این عمل آخرین عملی باشد که انسان را بیچاره می‌کند و ایمان را از او میگیرد. از آن طرف هم امام می‌فرمایند: شاید همین عمل خوبی که انجام می‌دهید، همین موجب توفیقاتی بشود که دیگر شیطان نتواند بر شما مسلط شود.

«گاهاً می‌بینی که انسان به واسطه این امور به جایی می‌رسد که در وقت مرگ خدا را تکذیب می‌کند! آیات الهی را منکر می‌گردد: این امور به تدریج واقع می‌شود. [انسان یکباره کافر نمی‌شود، کمکم منحرف می‌شود و بالاخره همه چیز را از دست میدهد] امروز یک نظر غیرصحیح، فردا یک کلمه غیبت، و روز دیگر اهانتی به مسلمان. کمکم این معاصی در قلب انباشته می‌گردد، و قلب را سیاه کرده، انسان را از معرفت الهی باز می‌دارد؛ تا به آنجا می‌رسد که همه چیز را انکار کرده، حقایق را تکذیب می‌نماید.»

سید محمد هاشمی گفت : چالشهای اقتصادی دهه نود، عامل نامگذاری شعار سال به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین می باشد و ده سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را به طور مستمر، یک شعار اقتصادی انتخاب می‌کند. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا معظم له شعار امسال را  با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» انتخاب نموده است.

 

وی درجواب این سؤال گفت : هر چند «اقتصاد مقاومتی» سالهای متمادی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی مطرح می‌شود، و مسئولان دولتی نیز بر اجرای آن تاکید داشته‌اند؛‌ اما شکی نیست که اگر در طول سالهای گذشته، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی سرلوحه برنامه‌های دولت‌ها قرار می‌گرفت، قطعاً امروز وضعیت دهه ۹۰ خیلی بهتر از وضع فعلی بود و عدالت اقتصادی نیز پیاده‌سازی می‌شد.

 

وی تصریح داشت : در واقع وضعیت فعلی اقتصادی کشور، بیانگر این است؛ نه تنها دولتها در این مدت، هیچ‌گونه توجهی به اقتصاد مقاومتی نداشته‌اند‌؛ بلکه در بیشتر مواقع، اقداماتی که آنها انجام می‌دادند، اکثراً با نظریات اقتصاد مقاومتی مغایر بوده است.

البته رئیس محترم دولت سیزدهم معتقد است؛ «مشکلات اقتصادی که امروز به کشور تحمیل شده، به خاطر این است که به ظرفیتهای داخلی و اقتصاد مقاومتی عمل نشده است.»، امیدواریم که انشاء الله بدنه‌ی دولت سیزدهم نیز به مانند ریاست محترم جمهور در مقام عمل، به سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل نموده و تقویت توان تولید را، در دستور کار قرار دهند تا در سالهای آتی شاخصهای کلان اقتصادی به اندازه دهه‌ی ۹۰ ناامید کننده نباشد.

 

امام جمعه ماکو ضمن اظهار امیدواری گفت : اگر دولت سیزدهم طوری ریلگذاری کند که در عین توجه به رفع تحریم‌ها، البته با حفظ منافع ملی و اقدام در راستای خنثی ساز تحریم‌ها، به ظرفیتهای ملی و سرمایه انسانی داخلی توجه نماید و روابط اقتصادی با شرق و همسایگان را، در اولویت کار خود قرار دهد؛ در این صورت خواهیم توانست در دهه‌ی آتی، به رونق تولید و رفع مشکلات مزمن اقتصادی و معیشتی مردم امیدوار باشیم.

حجت الاسلام هاشمی در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری گفت : مقام معظم رهبری امسال، در شعار سال به موضوع دانش‌بنیانی تولید، تأکید داشتند. در این خصوص باید به خدمتتان عرض کنم که یک پدیده، در صورتی با هدف شناسایی فرصتهای کارآفرینی، توسعه کاربردیِ علم و فناوری، ایجاد هم‌افزاییِ علم و ثروت، و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه، دانش‌بنیان خواهد بود، که این دانش‌بنیانی بر اساس اصول و شاخصهای سبک زندگی اسلامی باشد.

البته باید به خدمتتان عرض کنم که اشتغال آفرینی تولید دانش بنیان، با سایر تولیدات متفاوت است؛ چون اشتغال حوزه دانش‌بنیان، اشتغال نیروهای تحصیل کرده است. در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند.

 

وی در پایان اضافه کرد :حضرت امام (ره) می‌فرماید: «ایران امروز محتاج به کار است. مردم باید کار بکنند؛ کشاورز مشغول کشاورزی باشد، آنهایی که کارخانه دارند، مشغول تولید باشند. صنایع کوچک و بزرگ مشغول کار باشند. افراد خودشان را موظف بدانند که امروز مملکت احتیاج (به کار) دارد. اگر ما یک وابستگی اقتصادی داشته باشیم، این موجب این می‌شود که وابستگی سیاسی هم پیدا بکنیم و حتی وابستگی نظامی هم پیدا بکنیم، مملکتمان باز برگردد به آن حالی که سابق بود.»

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=17523
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1050 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای «اقتصاد مقاومتی» کلید حل مشکلات اقتصادی است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.