افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 19 April , 2024
13
امام جمعه ماکو :

نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین اسلام است

  • کد خبر : 19473
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین اسلام است
امام جمعه ماکو گفت : وجود دو خطبه در نماز جمعه و دعوت امام جمعه از نمازگزاران به تقوای الهی و پرداختن به مسائل سیاسی اسلام و مسلمین در خطبه ها ، آن را به یک نماز عبادی و سیاسی تبدیل کرده است.

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به آیه مباهله گفت : آیه مباهله سند حقانیت شیعه میباشد و روز بیست و چهارم ذی حجه مصادف با سالروز نزول آیه‌ی مباهله بر پیامبر اکرم (ص) است.

وی افزود : نزول آیه مبارکه مباهله، واضح ترین دلیل بر فضیلت امیر مؤمنان (ع) و عالی‌ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت علی (ع) بعد از شهادت پیامبر اکرم (ص) می‌باشد چرا که در این آیه وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این حقیقت غیرقابل انکار اثبات می‌کند که دومین شخص عالم امکان، علی (ع) است که شایستگی جانشینی حضرت خاتم الانبیاء (ص) بعد از شهادتش منحصر در شخصیت وی می‌باشد.

وی ضمن تبریک چهل و سومین سالروز نماز جمعه ، با اشاره به اهمیت نماز عبادی سیاسی جمعه گفت : نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین  اسلام است که از اهمیت خاص برخوردار است. لذا رسول مکرم اسلام به هیچ وجه در مکه نماز جمعه اقامه نفرمودند؛ چون در مکه حاکمیت در اختیار مسلمانان نبود. وقتی مسلمانان به تبع پیغمبر اکرم (ص) به مدینه هجرت نمودند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند و پیغمبر اکرم نیز در رأس آن قرار گرفت، اولین نماز جمعه را در مدینه برگزار کردند.

وی تصریح داشت : حضرت رسول (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه و اقامت چند روزه در قبا، در روز جمعه شانزدهم ربیع الاول که عازم بخش اصلی یثرب شدند، در محله‌ی بنی سالم بن عوف نماز جمعه اقامه کردند. این نخستین نماز جمعه‌ای است که به امامت پیامبر گرامی اسلام (ص) برگزار شد. مسلمانان در آن مکان یک مسجدی بنا کردند که به نام «مسجد الجمعه» نامگذاری شد.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد : در زمینه بعد سیاسی حکومتی نماز جمعه نیز باید به فرازی از چهل و هشتمین دعای صحیفه سجادیه که دعای آن حضرت در روز جمعه و عید قربان است، توجه کنیم، آنجا که عرضه می‏دارد: «خدایا! این مقام جانشینان و برگزیدگان تو و جای امنای تو است و پایه‏ی بلندی است که خاص آنان ساختی.» البته یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اقامه‌ی نماز جمعه به فرمان حضرت امام بصورت گسترده در تمامی شهرهای ایران اسلامی است. البته وجود دو خطبه در نماز جمعه و دعوت امام جمعه از نمازگزاران به تقوای الهی و پرداختن به مسائل سیاسی اسلام و مسلمین در خطبه ها ، آن را به یک نماز عبادی و سیاسی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به فرموده امام رضا (ع) در خصوص نماز جمعه گفت : حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌فرمایند: «همانا در نماز جمعه دو خطبه قرار داده شده، به جهت آنکه در یکی از آن دو ثناء و تمجید و تقدیس خدای عزّ و جلّ شده، و دیگری مشتمل است بر ذکر حوائج و اعذار و بر حذر داشتن از معاصی و دعاء و تنبیه بر اوامر و نواهی حقّ تعالی یعنی اموری که مشتمل بر صلاح و فساد بندگان می‏باشند.» لذا نماز جمعه در آموزه‌های دینی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت از اهمیت خاصی برخوردار است.

امام جمعه ماکو با اشاره به مسائل مهم هفته گقت : دیدار پوتین و اردغان دو رئیس جمهور روسیه و ترکیه با مقام معظم رهبری است. معظم له در این دیدارها بیاناتی را ایراد فرمودند. مهم‌ترین محورهای بیانات معظم له در این دیدارها، در چهار موضوع مهم خلاصه می‌گردد.

وی در این خصوص افزود : از جمله مواضع رهبری، هشداری است که معظم له به ترکیه در خصوص تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه دادند. دراین خصوص مقام معظم رهبری فرمودند: «حمله‌ی نظامی به شمال سوریه، قطعاً هم به ضرر سوریه، هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب سوریه را نیز محقق نخواهد کرد.

وی ادامه داد :دومین هشدار مقام معظم رهبری نسبت به مسدود سازی مرز ایران و ارمنستان بود. معظم له در این خصوص فرمودند: «جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد و سومین هشدار مقام معظم رهبری به استکبار جهانی آمریکا بود که معظم له در این خصوص فرمودند: «آمریکائی‌ها باید از شرق فرات در سوریه اخراج شوند و نهایتا چهارمین هشدار مقام معظم رهبری در خصوص کنار گذاشتن تدریجی دلار از مبادلات اقتصادی جهان است.

لازم به ذکر میباشد در این برنامه علاوه بر برگزاری نمایشگاه عکس های قدیمی نماز جمعه ، تب سنجی و فشار سنجی ، تزریق دز چهارم واکسن کووید ۱۹ توسط اکیپ درمان و پزشکی و هلال احمر ، اهدای جانماز کوچک به نماز گزاران و ایستگاه صلواتی در حاشیه نماز جمعه به مناسبت چهل و سومین سالروز گرامیداشت نماز جمعه برگزار شد .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=19473
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 692 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین اسلام است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.