افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
10
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی :

مناطق آزاد باید موتور پیشران اقتصادی کشور باشد/برای اولین بار در طول عمر مناطق آزاد ، تراز تجاری این مناطق مثبت شد

  • کد خبر : 20310
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
مناطق آزاد باید موتور پیشران اقتصادی کشور باشد/برای اولین بار در طول عمر مناطق آزاد ، تراز تجاری این مناطق مثبت شد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت : احکام و اختیارات ویژه ای در قالب ماده 65 به صورت تفضیلی برای روسای مناطق صادر شده است اما متاسفانه هنوز ما شاهد استنکاف و ترک فعل دستگاهها هستیم در هر حال هدف گذاری انجام شده و مناطق آزاد باید موتور پیشران اقتصادی کشور باشد و هر موضوعی که بخواهد سد راه این بخش باشد قطعا پیگیری خواهد شد.

به گزارش مرزداران ؛  دکتر سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه آیین تکریم و معارفه مدیر عامل سازمان منطقه ازاد ماکو در گفتگو با خبرنگار مرزداران در پاسخ به این سوال ماده ۶۵ قانون احکام دائم شورای مناطق آزاد در مورد حاکمیت مناطق آزاد تا چه میزان اجرایی شده است ؟ گفت : کاربرد مناطق آزاد به این میباشد که باید اختیارات لازم در اختیار آن رئیس منطقه باشد و با توجه به سابقه ای که در دنیا وجود دارد کشور هایی که این کار را انجام داده اند مثل امارات توانسته اند از ظرفیت مناطق آزاد خود استفاده کنند .

وی افزود : امارات با انجام این کار توانسته در چند دهه از ظرفیت منطقه ازاد استفاده و رشد کند ، کشور های اطراف ما نیز امروز از این ظرفیت استفاده میکنند لذا اگر ما نتوانیم مسائل و مشکلات مناطق ازاد را حل کنیم شاهد کوچ سرمایه و سرمایه گذار به کشور های رقیب و همسایه از جمله ترکیه و امارات به صورت خاص خواهیم بود .

وی تاکید داشت : باید فضای لازم برای سرمایه گذار ها ایجاد شود و جلوگیری کنیم از ایجاد قوانین خلق الساعه و تسهیلات بین المللی فراهم کنیم از جمله بیمه آفشور ، بانک آفشور ، بورس بین الملل که اینها نیازمندی های فعالان اقتصادی میباشد لذا اینها امکان پذیر نیست مگر اینکه بتوانیم تمرکز مدیریتی در مناطق آزاد داشته باشیم که همان اجرای قوانین ماده ۶۵ است که متاسفانه اجرا نمیشود .

وی به وجود برخی نامهربانی ها در مناطق آزاد در مورد حاکمیت  واحد در مناطق هم  اشاره کرد و گفت : علیرغم تاکیدات ریاست جمهوری و تصریح قانون احکام دائم شورای مناطق آزاد موضوع ماده ۶۵ در مورد حاکمیت مناطق آزاد هنوز اجرایی نشده است .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح داشت : پس از اطلاع رئیس جمهور از این موضوع احکامی حدود سه ماه قبل و اختیارات ویژه ای در قالب  همین ماده ۶۵ ولی به تفضیل برای روسای مناطق صادر شد که از جمله آن میتوان ریاست بر شورای تامین ویژه منطقه که اختیارات خیلی خوبی را به رئیس منطقه میدهد برای حل مسائل و مشکلات هم ساکنین مناطق و هم مباحث فعالین اقتصادی ،مباحث فرهنگی ، مباحث اجتماعی، مباحث اقتصادی ، هم انتخاب رئیس گمرک ، انتخاب فرماندار ، تایید حکم شهردار و خیلی از این موارد که در قانون بوده اما اجرا نمیشده که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است مثلا حادثه متروپل در آبادان یکی از دلایل همین بوده است که روسای منطقه هیچگونه اختیار و اطلاعی نداشتند و هیچگونه نظارتی نمیتوانستند بکنند که اینها احصاء ،آسیب شناسی و ابلاغ شد اما متاسفانه هنوز ما شاهد استنکاف و ترک فعل دستگاهها هستیم که به مراجع ذی صلاح اطلاع رسانی بکنیم و با ترک فعلا کنندگان برخورد خواهد شد .

وی اضافه کرد : در هر حال هدف گذاری شده و مناطق آزاد باید موتور پیشران اقتصادی کشور باشد و هر موضوعی که بخواهد سد راه این بخش باشد قطعا پیگیری خواهد شد و رئیس جمهور نیز در این مورد حمایت های کافی را انجام میدهند .

سعید محمد به ظرفیت بالای مناطق آزاد در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت : برای اولین بار در طول عمر مناطق آزاد تراز تجاری این مناطق  مثبت شد .

وی از پیشی گرفتن صادرات از واردات خبر داده و گفت : بیش از ۵۰ درصد واردات هم مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد بوده است .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=20310
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 590 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مناطق آزاد باید موتور پیشران اقتصادی کشور باشد/برای اولین بار در طول عمر مناطق آزاد ، تراز تجاری این مناطق مثبت شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.