افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 19 April , 2024
16

تنها سینمای شهرستان ماکو در سراشیبی نابودی

  • کد خبر : 21449
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
تنها سینمای شهرستان ماکو در سراشیبی نابودی
عدم توجه مسئولان ، مستهلک شدن و فرسودگی تجهیزات تنها سینمای شهرستان ماکو ، آن را در سراشیبی نابودی قرار داده است .

به گزارش مرزداران ؛ شهرستان ماکو با ۱۰۲ هزار نفر جمعیت به عنوان ویترین جمهوری اسلامی و دروازه ورود به اروپا تنها یک سینما دارد ؛ که وجود انواع وسایل ارتباط جمعی از جمله سی دی ، ماهواره ، ویدئو ، دی وی دی و غیره باعث شده است تنهای سینمای شمال استان آذربایجان غربی در شهرستان ماکو به خاطر کمبود تماشاگر بسته شود .

مسایل دیگری از جمله فرسودگی تجهیزات سینما قدس و عدم نمایش فیلم‌های روز ، از دیگر عوامل بسته شدن آن است اما بسته بودن این سینما و به فراموشی سپرده شدن آن دل هر اهل فرهنگ و هنری را به درد آورده است ، هر چند بسیاری هم بی خیال از کنار آن رد می‌شوند.

درمهر سال ۱۳۹۵ خبر رسید که این سینما از طرف تهران به مزایده گذاشته و فروخته شده است و این در صورتی بود که مسئولین امر اعم از رئیس اداره ارشاد وقت و فرماندار وقت از این موضوع اظهار بی اطلاعی میکردند فلذا با نامه نگاری هایی که توسط فرماندار وقت صورت گرفت از به وقوع پبوستن این امر جلوگیری شد .

در سال ۸۸ طبق مصاحبه ای که رئیس وقت ارشاد باخبرگزاری ها داشت تنها ۵۰ میلیون برای بازسازی این مجموعه نیاز بود اما آیا با وضع تورم امروز و قیمت های بازار این هزینه جوابگوی تنها گوشه ای از تعمیرات سینمای ماکو در مدت مشابه فعلی خواهد بود ؟؟؟؟

سینمای ماکو با ۴۸۰ صندلی پس از تعطیلی ، طی سالیان سال تبدیل به محل فروش لوازم فرهنگی فقط در قسمت راهروی ورودی آن شده بود که اکنون بیش از ۱۰ سال است که بلا استفاده مانده است .

***انتشار محصولات سینمایی در فضای مجازی از عوامل مهم رکود سینماهای کشور است***

به هر جهت هنر سینما که در کشورهای توسعه یافته جزو درآمدسازترین صنعت‌ها سلاحی برای هجمه فرهنگی به کشورهای جهان سوم و تریبونی برای تبلیغ فرهنگ و اعتقادات خود محسوب می‌شود، در کشور ما تنها به چشم یک سرگرمی به آن نگریسته شده است پس نمی‌توان زیاد به وضعیت سینماهای کشور خرده گرفت.

با وضعیت نامناسب سالن های سینما باید به علاقه مندان این هنر حق داد که ترجیح دهند در خانه بنشینند و حسرت دیدن پرده افسون کننده سینما را به جان بخرند و صفحه کوچک تلویزیون را برای دیدن فیلم دلخواهشان انتخاب کنند. مسلما این وضعیت بهتر از روشنایی چراغ های سالن سینما، کیفیت پایین صدا، ناهماهنگی تصویر و پرده، پچ پچ زوج های جوان و صدای خوردن تنقلاتشان است.

همه واقف هستیم سینما نقطه عطفی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان و منتقل کننده پیام‌های آموزشی به صورت غیرمستقیم به نسل جوان است پس مسؤولان نباید از قدرت و نفوذ بالای این صنعت غافل باشند.

با این تفاسیر آیا بهتر نبود درهمان سال ۹۵ چوب حراج بر این سینما زده شود تا درهای بسته و پوسیده آن دل هر اهل فرهنگ و هنری را به درد نیاورد ؟؟؟؟؟؟؟؟

سینمای ماکو طوری به فراموشی سپرده شده است که حتی در نرم افزار های مپ آنلاین و گوگل و بلد اثری از سینما دیده نمی شود .

***سینمای ماکو ظرفیت مناسبی برای ایجاد خانه فرهنگ و هنر ***

با تبدیل شهرستان ماکو به منطقه ازاد تجاری و افزایش فعالیت های فرهنگی و هنری و برگزاری تئاتر های متعدد در این شهرستان با توجه به نبود کانون های فرهنگی و هنری و  مکان مناسب برای تمرین گروه های تئاتر  ، این گروه ها مجبور به تمرین در سالن امفی تئاتر ساختمان شماره ۲ منطقه ازاد و اداره آموزش و پرورش ماکو می شوند .

با توجه به نبود کانون های فرهنگی هنری و نبود سالن آمفی ئتاتر مجزا ، نبود نگار خانه سینمایی و تغییر کاربری کانون های فرهنگی موجود قبلی ( کانون فرهنگی هنری بازرگان به ساختمان شماره ۲ (اداری ) سازمان منطقه ازاد و کانون امام علی (ع) به اداره آموزش و پرورش ماکو ) ، انجمن های شعر و ادب ،قرآن و عترت ، موسیقی ، تئاتر و نمایش ، خوشنویسی ، کانون فیلم و عکس با مشکل مکان برای تمرین و فعالیت مواجه هستند .

لذا با همه این تفاسیر و با وجود همه بی‌مهری‌ها نسبت به سینما چه از جانب رسانه‌ها و چه از جانب مسئولان ، انتظار میرود مسئولان امر بالاخص سازمان منطقه ازاد ماکو نسبت به ترمیم و بازسازی سینمای این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند تا ضمن استفاده درست از این مجموعه از تخریب و نابودی آن جلوگیری گردد .

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=21449
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 497 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تنها سینمای شهرستان ماکو در سراشیبی نابودی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.