افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
15

ماکو در انتظار بهاری خشک

  • کد خبر : 21460
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
ماکو در انتظار بهاری خشک
کاهش بارش نذورات آسمانی با توجه به نزدیک شدن به نیمه زمستان و پایین آمدن حجم مخازن سد های منطقه ازاد ماکو ، این منطقه را با بهاری خشک و بی آب مواجه خواهد کرد

به گزارش مرزداران ؛ با گذشت یک ماه و پنج روز از ماه زمستان و نزدیک شدن به نیمه این ماه سرد هنوز زمین ماکو سفید پوش نشده است .

این درصورتی می باشد حجم مخزن سد ماکو امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته است .

در رابطه با بحران بی آبی در شهرستان با توجه به حجم مخازن سدهای شهرستان ماکو، در خصوص سد ماکو اولویت با تأمین آب شرب و سد شهید قنبری کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم مورد تاکید است.

با توجه به اینکه سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت در پایاب سد ماکو به صورت مشترک از این آب در کشاورزی استفاده می‌کنند، و با توجه به کاهش حجم بارش‌ها نیز نسبت به سال گذشته ، حجم مخزن سد ماکو نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است .

با وجود اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در ابتدای سال ۱۴۰۱ با حضور در منطقه برنامه مدونی ارائه نمود تا  تأمین آب شرب اولویت اول و در کنار آن تأمین حداقل آب کشاورزی بر اساس برنامه‌ای که جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، اولویت بعدی باشد  و در بخش کشاورزی به سمت کشت‌های کم آب مانند گندم و کلزا حرکت شود تا مشکلی در تأمین آب کشاورزی در پایاب سد شهید جواد قنبری که در دو حوزه شهرستان‌های ماکو و شوط قرار دارد، وجود نداشته باشد و از کشت‌های پرآب مثل یونجه و چغندرقند پرهیز شود ؛ باز هم به نظر می رسد با توجه به کاهش شدید بارش نذورات آسمانی منطقه ازاد ماکو در انتظار بهاری خشک خواهد بود .

***با تکمیل سد آتاتورک ترکیه رودخانه ارس به خاطره ها خواهد پیوست***

از طرفی با توجه به درگیری های بین کشاورزان بر سر آبیاری زمین های کشاورزی به علت کاهش آب رودخانه ارس در منطقه پلدشت و اقدام کشور ترکیه به ساخت سد آتاتورک بر روی این رودخانه ، در صورتی که فکری اساسی و اقدامی فوری از طرف مسئولان در این خصوص صورت نگیرد دیگر زیست بومی به اسم رودخانه ارس وجود نخواهد داشت .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=21460
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 417 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ماکو در انتظار بهاری خشک بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.