افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
16
هشدار رئیس اتاق اصناف ماکو:

پیاز را گران بفروشید نقره داغ می شوید

  • کد خبر : 21489
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
پیاز را گران بفروشید نقره داغ می شوید
رئیس اتاق اصناف ماکو در خصوص گرانی های اخیر بازار صیفی جات بویژه پیاز گفت : روزانه تیم های بازرسی در سطح شهرستان مشغول بازرسی هستند و فاکتورهای خرید صنف فروشندگان صیفی جات بررسی می گردد لذا در صورت مشاهده گرانفروشی با گران فروشان برخورد قاطع می شود .

به گزارش مرزداران ؛ در روز های اخیر با اعلام از سوی پایتخت قیمت صیفی جات خصوصا پیاز بسیار افزایش یافته است این در صورتی میباشد که قیمت پیاز در شهرستان ماکو گرانتر از قیمت آن در پایتخت به فروش می رسد .

در چند روز گشته براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌ها سطح شهر تهران قیمت هرکیلو پیاز قرمز ۲۷ تا ۲۹ هزارتومان و پیاز زرد و شیری نیز ۲۴ تا ۲۶ هزارتومان میباشد اما این در صورتی می باشد که پیاز شیری در همان مدت مشابه در شهرستان ماکو به مبلغ ۳۰ هزار تومان به فروش رسیده است .

محبوب فتح الهی رئیس اتاق اصناف ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در  خصوص گرانی های اخیر بازار  صیفی جات در پاسخ به این سوال که چرا قیمت پیاز در شهرستان ماکو نسبت به قیمت آن در پایتخت گرانتر است ؟ گفت : قیمت پیاز بسته به نوع (قرمز ، شیری و زرد) ، کیفیت و خرید عمده یا خرده آن متفاوت است .

وی افزود : روزانه تیم های بازرسان در سطح شهرستان مشغول بازرسی هستند و فاکتور های خرید صنف فروشندگان صیفی جات بررسی می گردد لذا در صورت مشاهده گرانفروشی با گرانفروشان برخورد قاطع خواهد شد .

وی با بیان اینکه علاوه بر پیاز قیمت بازار میوه جات و سبزیجات نیز مورد بازرسی قرار می گیرد، تصریح داشت : سعی بر این داریم تا با کنترل و بازرسی روزانه بازار قیمت ها را کنترل کنیم .

 

*** پیاز قصد کوتاه آمدن ندارد ؟!! ***

با اینکه وزارت جهادکشاورزی در اواسط دی‌ماه در راستای تنظیم بازار داخل و کاهش قیمت این کالای پرمصرف عوارض صادراتی پیاز را افزایش داد و از ۵۰ درصد ارزش پایه صادراتی به ۱۰۰ درصد رساند اما مثل اینکه پیاز قصد کوتاه آمدن ندارد .

چند هفته‌ای می‌شود که قیمت پیاز بالا رفته و با وجود اقدامات صورت گرفته، هنوز قیمت آن در مغازه‌ها کاهش نیافته است.

حتی در این باره مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، عنوان کرد که از مهر ماه درباره صادرات بی‌رویه پیاز هشدارهایی ارائه شد، اما مسئولان توجهی به آن نداشتند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهار داشت : وضع عوارض ۱۰۰ درصدی صادراتی برای متوقف شدن صادرات پیاز یک اتفاق یک سر سوخت است؛ چراکه صادرکننده نیز با توجه به قراردادهایی که دارند در این بین قطعاً زیان خواهند دید.

وی افزود : باید به این سؤال پاسخ داده شود که چرا باید تمهیداتی برای صادرات اندیشیده شود و سپس به بن‌بست بخورد. متأسفانه در این پروسه تمام زنجیره متحمل زیان می‌شوند. سال‌هاست که عنوان می‌کنیم که قبل از صادرات بسترهای آن را فراهم کنید. گرانی مقطعی حتی مغازه‌داران را نیز بدنام کرده است.

کارگر پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری ها اقتصادی اذعان کرده بود : برای صادرات پیاز مشکلی نداریم، عدم برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات عامل گرانی پیاز است .

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=21489
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 287 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای پیاز را گران بفروشید نقره داغ می شوید بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.