افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
16

«زیتون پرورده سه مغز» در ماکو ، ثبت ملی شد

  • کد خبر : 21625
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
«زیتون پرورده سه مغز» در ماکو ، ثبت ملی شد
بانوی کارآفرین، توانمند و پرتلاش ماکویی به‌عنوان نخستین کسی که توانسته محصولی ویژه از فرآوری‌های زیتون را به ثبت ملی برساند با ارائه محصول زیتون پرورده ۳ مغز باعث عدم خروج ارز از کشور شده است.

به گزارش مرزداران ؛ زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند در نتیجه رشد، توسعه، پیشرفت و هر اتفاق خوب و بد جامعه به‌طور مستقیم به حضور آنان بستگی دارد؛ بنابراین باید از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، مالی، موقعیت شغلی مورد توجه و اهمیت قرار بگیرند.

اگر در جامعه‌ای جایگاه زن حفظ نشود، رشد، توسعه و ترقی مناسبی اتفاق نخواهد افتاد. اگر در جامعه‌ای زن آرامش داشته باشد در نتیجه در پرورش و تربیت فرزندان و ایجاد محیط امن در محیط خانواده برای رشد و ترقی فرزندان نقش بسزایی خواهد داشت.

این جملات را معصومه علیزاده باغچه‌جوقی می‌گوید که خود، گذشته از یک مادر و همسربودن، تحصیلات دانشگاهی داشته و با تخصص تحصیلی‌اش، موفق به تولید محصولات غذایی ارگانیک و ثبت ملی محصولی ویژه از فرآوری‌های زیتون به عنوان نخستین شخص شده و علاوه بر درآمدزایی برای خانواده، سهمی در کارآفرینی جامعه و تولید محصولی جدید داشته است.

خبرنگار مرزداران با توجه به سیاه‌نمایی دشمنان انقلاب و هجمه به زنان جامعه اسلامی به‌ویژه در عرصه حجاب و عفاف و زیر سؤال بردن موفقیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… آنان به منظور معرفی نقش زنان و تأثیر آنان بر جامعه با معصومه علیزاده باغچه‌جوقی کارآفرین و دانش‌آموخته صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو گفت‌وگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

مرزداران : ضمن معرفی بفرمایید که اکنون چه مسئولیت و فعالیتی را بر عهده دارید؟

علیزاده‌: دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو هستم. پس از دانش‌آموختگی، تصمیم گرفتم در رشته خودم فعالیت کنم؛ بنابراین ایده ساخت برند شخصی با محصولاتی سالم و بدون مواد نگه‌دارنده بازاری به ذهنم خطور کرد؛ چراکه توجه به مزه، ارزش غذایی و سلامتی افراد حرف نخست را می‌زند. در همه این سال‌ها علاقه و اشتیاق به زمینه تحصیلیم باعث شده در کنار وظایف مادری و همسری به تحقیق، کسب دانش و تجربه بپردازم و در این راه پس از سال‌ها تلاش موفق شدم به‌عنوان نخستین کسی که توانسته محصولی ویژه از فرآوری‌های زیتون را به ثبت ملی برساند نام بگیرم. برندی ویژه و سرمشق همه نخستین‌ها.

مسئولان هیچ‌وقت از سرمایه‌گذاری برای زنان توانمند هراس نداشته باشند؛ زیرا هرچقدر زنان پیشرفت کنند به همان اندازه فرزندان موفق تحویل جامعه خواهند داد.

محصول زیتون‌ پرورده با وجود اینکه محصول میوه درختان بومی ایران نیست و شاید این میوه متناسب سلایق همه ایرانیان نباشد؛ اما با خلاقیت و اضافه کردن ترکیبات جدید تبدیل به محصولی عامه‌پسند و ویژه متناسب با سلیقه هر ایرانی شده است. تنوع در طعم به‌واسطه بسته‌بندی‌های مستقل، زمان نگهداری درازمدت بدون مواد نگهدارنده، حفظ خواص بسیار زیتون و مواد تشکیل‌دهنده محصول، رعایت اصول بهداشتی در همه پروسه‌های تولید و بسته‌بندی، حفظ ظاهر زیبا تنوع در تزئین و طعم عامه‌پسندتر، همگی دست به دست هم داده و این محصول را بسیار مورد پسند و استقبال مشکل‌پسندان قرار داده است.

قصد داشتم کاری متفاوت انجام دهم، پس زیتون به‌ویژه زیتون‌ پرورده را انتخاب کردم که آن زمان در منطقه فرآوری نمی‌شد و فقط برای مردم شمال ایران آشنا بود. برای اینکه کارم حتی با زیتون‌ پرورده شمالی متفاوت باشد، زیتون‌ پرورده سه مغز را انتخاب کردم که با مغز گردو، بادام و پسته ساخته می‌شود.

در نمایشگاه‌های متعددی در پارک‌ها و سالن‌های مختلف شرکت کردم و نمونه کار گذاشتم تا مشتری امتحان کند. هر شخصی زیتون‌ پرورده سه مغز را می‌خورد، مشتری می‌شد و خرید می‌کرد. حتی بعضی مشتری‌ها با اکراه امتحان می‌کردند و خوششان می‌آمد. طعم زیتون‌ پرورده با سه مغز، جدید و متفاوت بود.

شهرستان ماکو محصول زیتون ندارد و به دلیل هم‌مرزی با کشور ترکیه، ساکنان شهر ماکو معمولاً از محصولات زیتون ترکیه استفاده می‌کنند که با ارائه محصول پرورده زیتون، رغبت مردم به محصولم زیاد و این امر باعث عدم خروج ارز از کشور شده است.

مرزداران : مجموعه موفقیت‌ها و فعالیت‌های خود به‌ویژه در عرصه تحقیق و پژوهش را تشریح کنید و بفرمایید حضور زنان در رفع نیاز‌های علمی جوانان چقدر به پیشرفت کشور کمک کرده است؟

علیزاده‌: پایان‌نامه ارشد خود را درباره زیتون‌ پرورده انتخاب کردم و در کنفرانس‌ها، سمینار‌ها ووبینار‌های مختلف و دوره‌های کسب‌وکار، کلاس‌های روشنا واندیشکده، دوره‌های کارآفرینی شامل دوره ایده‌های خلاقانه در کسب‌وکار بانوان، دوره انگیزش در سازمان‌ها، تشکل‌های اقتصادی و صنفی حضور فعال داشتم و به‌عنوان داور رشته تخصصی صنایع غذایی در نخستین استارت‌آپی که در منطقه آزا دماکو برگزار شد، داوری کردم.

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و نیم دیگر مردان هستند که باز زنان آنان را پرورش می‌دهند. رشد، توسعه، پیشرفت وهر اتفاق خوب و بد جامعه به‌طور مستقیم به حضور آنان بستگی دارد. در نتیجه زنان باید ازلحاظ اجتماعی، فرهنگی، مالی، موقعیت شغلی در جامعه مورد توجه و اهمیت قرار بگیرند.

به‌طورکلی اگر در جامعه‌ای جایگاه زن حفظ نشود در آن جامعه رشد، توسعه، ترقی اتفاق نخواهد افتاد. اگر در جامعه‌ای زن آرامش داشته باشد در پرورش و تربیت فرزندان، ایجاد محیط امن در محیط خانواده برای رشد و ترقی فرزندان نقش بسزایی خواهد داشت و به‌عنوان بانوی موفق، فرزندان موفقی تحویل جامعه خواهد داد.

** سبک زندگی اسلامی هیچ‌وقت مانع فعالیت زنان نشده است

مرزداران ا: سبک زندگی خانواده اسلامی- ایرانی و عدالت جنسیتی در راستای تحکیم بنیان خانواده و مناسبات خانوادگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیشنهادی دارید؟

علیزاده‌: درباره عدالت جنسیتی از صدر اسلام، زمان پیامبر(ص)، حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) سخنانی بیان شده و این به آن معنی بوده که حتی در زمان پیامبر(ص) هم زنان در جامعه نقش‌آفرین بودند. هیچ‌وقت نباید این طرز تفکر را داشته باشیم که خانم نباید بیرون از منزل فعالیت کند؛ بلکه با حفظ شئون اسلامی زنان باید در جامعه حضور پررنگ داشته باشند. بدون در نظر گرفتن مسائل جنسیتی، زنان در عرصه جامعه واقعاً توانمند هستند و می‌توانند نسل توانمند را پرورش دهند. سبک زندگی برمبنای اسلام، هیچ‌وقت مانع فعالیت زنان نشده است.

همیشه در صحنه حضور داشته و معتقدم که زن ایرانی همیشه همپای مردان حتی فراتر از مردان می‌تواند نقش فعالی در جامعه داشته باشد و نقش‌آفرینی کند. توانمندی زنان باعث تحکیم خانواده شده و باعث بالابردن جایگاه خانواده می‌شود. درباره امور فرهنگی، مسئولان کشور به مسائل فرهنگی زنان توانمند بیشتر اهمیت بدهند و در این باره بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. هیچ‌وقت از سرمایه‌گذاری درباره زنان توانمند هراسی نداشته باشند؛ زیرا هرچقدر زنان پیشرفت کنند به همان اندازه فرزندان موفق تحویل جامعه خواهند داد.

مرزداران : عرصه حضور زنان در جامعه کنونی با چه چالش‌هایی مواجه است؟ راهکارهایتان برای حضور تأثیرگذار و تمدن‌ساز زنان در جامعه چیست؟

علیزاده‌: به‌عنوان یکی از زنان توانمند و خدمتگزار جامعه  خواستم در منطقه آزاد ماکو در راستای رشته تخصصی، کارگاه ترشیجات و شوریجات راه‌اندازی کنم؛ اما مسئولان همکاری نکردند و در پروسه‌های اداری مدام سنگ‌اندازی کردند. عدم حمایت‌های به‌ویژه در بخش مالی باعث عدم پیشرفت زنان می‌شود.

نخستین زن آذری‌زبان هستم که در کل استان آذربایجان غربی برای ترشیجات و شوریجات برندسازی کردم؛ اما تا به امروز با اینکه هزینه‌های زیادی متقبل شدم، موفق به گرفتن مجوز بهداشتی نشدم. در صورتی که انتظار داشتم برای توسعه کارم مسئولان حمایت کرده و به جای کاغذبازی‌های اداری که به هیچ دردی نمی‌خورند، گره‌ای از مشکلاتم باز کنند تا بتوانم با ایجاد کارگاه‌های متعدد برای زنان بی‌سرپرست اشتغالزایی کنم. با وجود همه حمایت‌نشدن‌ها تا جایی که بتوانم با قدرت و با انرژی پیش می‌روم وامیددارم به همه اهدافم می‌رسم.

مرزداران ا: چه اندازه با اشتغال و کارآفرینی بانوان موافق هستید و آیا ظرفیت‌سازی در این زمینه از سوی مسئولان صورت گرفته است؟

علیزاده‌: برای پیشرفت بانوان در واقع هیچ‌وقت فرصت و حمایت مناسبی نشده و اگر حمایتی شده خیلی کم‌رنگ بوده است؛ اما با این‌ حال بانوان حتی به‌صورت مشاغل خانگی و یا با ایجاد کارگاه‌های کوچک توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و در حد تولیدی‌های کوچک همواره موفق بوده‌اند؛ بنابراین با وجود حمایت نکردن مسئولان، حمایت‌نشدن ظرفیت‌سازی با همه کاستی‌ها و مشکلات، باز بانوان در هیچ کاری کوتاهی نکرده و به فعالیت خود در زمینه اشتغال ادامه داده‌اند.

اکنون زنان توانمند زیادی در منطقه آزاد ماکو حضور دارند که خیلی هنرمند و خلاق هستند؛ اما شناخته نشده و همیشه در خفا مانده‌اند. در نتیجه سرمایه‌های کشور و منطقه به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

برای نمونه در کارگاه ترشیجات و شوریجات با اینکه نزدیک ۱۰ سال هیچ حمایتی نکردند؛ اما همچنان به دلیل علاقه زیادی که به کارم دارم با قدرت پیش می‌روم. امیدوارم در آینده نزدیک به اهدافی که دارم برسم. به امید روزی که صادرکننده ترشیجات و شوریجات باشم.

مرزداران : زمینه‌سازی مناسب برای بهبود وضعیت و جایگاه قانونی زنان و خانواده در عرصه‌های مختلف جامعه از سوی دولت و مسئولان چگونه بوده است؟

علیزاده‌: منطقه آزاد ماکو به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور می‌تواند در مسیر جایگاه قانونی زنان و خانواده، گام‌های بزرگی برداشته و برای حضور پرشور و فعال زنان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، پرورشی، تولیدی و کارآفرینی زمینه‌سازی کند؛ اما مسئولان آن‌گونه که باید حمایت نمی‌کنند. نیاز است که تشکل‌هایی برای گردآوری بانوان توانمند ایجاد شود تا با برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای استفاده از این توانمندی‌ها مسیرگشایی شود که زنان جامعه بتوانند محیطی سالم برای ابراز توانمندی‌های خود داشته باشند.

اکنون زنان توانمند زیادی در منطقه آزاد ماکو حضور دارند که خیلی هنرمند و خلاق هستند؛ اما شناخته نشده و همیشه در خفا مانده‌اند. در نتیجه سرمایه‌های کشور و منطقه به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

باید مراقب توطئه‌ دشمنان باشیم که برای همه اقشار برنامه دارند و هر روز به دنبال بدبین کردن مردم نسبت به جامعه هستند. امروز تهدید دشمنان برای زنان و دختران بیشتر از همه بوده و اعتقاد داریم از دامن زن مرد به معراج می‌رود؛ اما دشمن به دنبال رواج بی‌بندوباری و برهنگی است.

مرزداران : دولت‌ها تا چه اندازه در فرهنگ‌سازی و معرفی جایگاه زن در خانواده و جامعه در افکار عمومی تأثیرگذار بوده و از جامعه زنان و فعالیت آنان حمایت کرده‌اند؟

علیزاده‌: دولت‌ها درواقع اقدامات و کار مناسبی انجام نمی‌دهند. فعالیت فرهنگی صرفاً روی کاغذ‌ها مانده و در عمل هیچ اجرایی وجود ندارد. اگر به این صورت پیش بریم قطعاً با آسیب‌های بزرگ‌تری روبه‌رو خواهیم شد؛ زیرا عملاً آن طوری که باید در بخش فرهنگ هزینه نشده است. کتاب‌خوانی، کاهش سرانه مطالعه در کشور از آسیب‌های جدی به شمارمی‌رود که زنگ خطری بوده برای فردای جامعه بشریت.

دانشگاه‌ها را در نظر بگیرید. دانشجویی که باید کتاب ۳۰۰ یا ۴۰۰ صفحه‌ای را بخواند و باسواد شود تا چیزی یاد بگیرد. حوصله خواندن جزوه ۲۰ صفحه‌ای را ندارد. پس چطور باید انتظار داشته باشیم دانشجوی باسواد تحویل جامعه بدهیم؟

مرزداران : و کلام آخر…

علیزاده‌: مسئولان برای حضور زنان، می‌توانند جشنواره‌های مختلف و سمینار‌های زیادی برگزار کنند. زنان سرمایه‌های مملکت هستند و برای غنابخشیدن باید سرمایه‌گذاری کرد. هیچ هدفی محقق نخواهد شد مگر اینکه پشتوانه قوی برای سرمایه‌گذاری و نیل به اهداف روی آن انجام گیرد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=21625
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 335 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای «زیتون پرورده سه مغز» در ماکو ، ثبت ملی شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.