افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 24 April , 2024
16

امیدهای بر باد رفته فقرا در مقابل چهارشنبه سوزی

  • کد خبر : 22440
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
امیدهای بر باد رفته فقرا در مقابل چهارشنبه سوزی
صدقه دادن و کمک به فقرا به جای اختصاص هزینه های سرسام آور برای خرید مواد محترقه باعث مرتفع شدن بسیاری از مشکلات این قشر ضعیف می شود.

به گزارش گروه اجتماعی مرزداران؛ آخرین شب چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری آئینی سنتی و رسمی کهن که ریشه در آداب و سنن مردم منطقه در آستانه نوروز دارد.

روشن کردن آتش، پریدن از روی آن و شال اندازی در منازل از جمله سنن چهارشنبه سوری است؛ جشنی با آتش که دورکننده‌ زشتی‌ها و پلیدی‌ها است و انسان را پاکیزه و منزه به استقبال سال جدید می‌فرستد.

این جشن یکی از محبوب‌ترین جشن‌های ایران است که هر ساله مردم زیادی را به خیابان‌ها می‌کشد.

چهارشنبه سوری نیز مانند هر جشن دیگری مجموعه‌ای از آداب و رسوم منحصر به‌ فرد دارد که آن را از دیگر جشن‌ها متمایز می‌کند. مسلماً مهم‌ترین بخش آداب و رسوم چهارشنبه سوری آتش است. آتش در فرهنگ باستانی ایران پدیده‌ ای خاص و مقدس است و این اعتقاد وجود دارد که می‌تواند پلیدی‌ها را دور کرده و پاکی را به ارمغان بیاورد. یکی از این رسوم این است که مردم در این جشن آتش‌های کوچکی برپا می‌کنند و از روی آن به نوبت می‌پرند و شعری را زیر لب زمزمه می‌کنند، مضمون این شعر که به شعر چهارشنبه سوری معروف است نیز نشان می‌دهد که ماهیت این جشن چگونه است:
زردی من از تو
سرخی تو از من
غم برو شادی بیا
محنت برو روزی بیا
ای شب چهارشنبه
ای کلیه جاردنده
بده مراد بنده

گرامیداشت چهار چهارشنبه آخر سال و نامگذاری هر یک از آنها به نامی، در واقع رنگین کمانی از طبیعت را برای مردم این دیار کهن تداعی می کند تا خود را برای روزهای بهاری آماده کنند.

سو چرشنبه سی ( چهارشنبه آب)، اود چرشنبه سی ( چهارشنبه آتش)، یئل چرشنبه سی ( چهارشنبه باد) و  توپراق چرشنبه سی ( چهارشنبه خاک) که همگی الهام گرفته از آفرینش جهان و طبیعت بشر است، دلالت بر قدمت و اصالت مراسم های شاد مربوط به روزها و هفته های پایانی سال در گستره ایران زمین دارد.

اما در سال های اخیر این جشن کهن و دیرین نیز دچار تحریف شده و جای خود را به ترقه بازی و چهارشنبه سوزی داده است که سالانه جوانان و نوجوانان زیادی دچار قطع عضو و صدمه می شوند.

سالانه میلیارد ها تومان صرف خرید مواد محترقه در کشور می شود دریغ از آن که شاید مبلغ کمی حتی به وسع یک فرد بتواند دل فقیری را شاد کند.

قیمت های به ثبت رسیده در مراکز فروش مواد محترقه مجاز به قدری سرسام آور است که حتی یک فرد میتواند با منصرف شدن از خرید اقلام آتش بازی حتی به مقدار یک وعده غذا، دل یک خانواده فقیر را شاد کند.

در بازار فروش مواد محترقه مجاز کهکشان از قیمت ۱۹۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان، قابلمه از ۷۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان، آبشار بسته به کیفیت از ۸۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان و فرفره بسته به کیفیت از ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسد.

صدقه دادن و کمک به فقرا به جای اختصاص هزینه های سرسام آور برای خرید مواد محترقه باعث مرتفع شدن بسیاری از مشکلات این قشر ضعیف می شود.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22440
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 572 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای امیدهای بر باد رفته فقرا در مقابل چهارشنبه سوزی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.