افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
13
امام جمعه ماکو:

عید نوروز بهترین فرصت است برای آشتی اقوامی که با هم قهر کرده‌اند

  • کد خبر : 22506
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
عید نوروز بهترین فرصت است برای آشتی اقوامی که با هم قهر کرده‌اند
امام جمعه ماکو گفت: از آداب و رسوم خوبي كه در عيد نوروز داريم، ديد و بازديد و صله ارحام است، كه هم در قرآن كريم و هم در روايات اهل بيت عصمت و طهارت (ص) مورد تأكيد قرار گرفته است. 
به گزارش گروه سیاسی مرزداران؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گفت:
زمان و مکان اساسی‌‌ترین نقش را در عبادات ایفا می‌کنند، و همانگونه که برای ورود به اماکن خاص معنوی، نیاز به آداب خاصی است، مانند: آداب زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ص) و یا آداب ورود به مسجدالحرام؛ ورود به ایام خاص نیز برای خود آداب خاصی دارد، مانند: آداب ایام اعتکاف یا عید غدیر. ماه مبارک رمضان نیز، بخاطر اهمیت ویژه‌ای که در زندگی و آخرت انسان دارد، دارای آداب خاصی است؛ لذا دانستن و رعایت این آداب، به انسان کمک می‌کند تا نهایت استفاده را از این ماه پر برکت ببرد.
وی افزود: در مقابل آن، غفلت از این آداب و عدم رعایت آن، ممکن است بهره‌مندی انسان از این ماه را کم کرده و یا یک غفلت کوچک، زحمات انسان در این ماه رحمت را، از بین ببرد. ائمه اطهار (ص) توصیه‌های بسیار مفیدی، برای آمادگی ورود انسان به ماه مبارک رمضان، بیان فرمودند.
وی با اشاره به ثواب روزه گرفتن در ماه شعبان گفت:
یکی از کارهایی که انسان را برای حضور در ماه مبارک رمضان آماده می‌کند، گرفتن روزه در آخرین روزهای ماه شعبان است. که نوعی به پیشواز رفتن این ماه بزرگ محسوب می‌گردد.
از رسول گرامی اسلام (ص) سوال کردند که کدام روزه برتر است؟ فرمودند: روزه شعبان، بخاطر بزرگداشت رمضان.
وی تصریح داشت: از جمله‌ی اسباب آمادگی برای ماه مبارک رمضان؛ اصلاح غذا می‌باشد، اگر خدای نکرده از این امر مهم، غفلت شود، باعث می‌شود تا تمامی عبادات و اعمال ماه مبارک رمضان از بین رود.
وی اظهار داشت: نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند: «روز قیامت، گروهی می‌آیند، در حالی که حسناتشان همچون کوه‌هاست، خداوند هیچ کدام را نمی‌پذیرد، سپس فرمان می‌رسد، که آنان را به خاطر نداشتن حسنات به آتش بیفکنند. سلمان پرسید: یا رسول الله، آنان چه افرادی هستند؟ حضرت فرمودند: آنان، کسانی هستند که روزه گرفته، نماز خوانده و شب زنده‌داری کرده‌اند، لیکن هرگاه حرامی بر آنان عرضه می‌شده، بر آن می‌شتافتند.» (در خوردن و آشامیدن، حلال و حرام را رعایت نمی‌کردند.)
وی اضافه کرد: از جمله‌ی مشکلات مهم امروزی، نپرداختن حقوق اموال است. یعنی نپرداختن خمس و زکات اموال، باعث شبهه ناک شدن آنها شده و مصرف این گونه اموال تأثیر منفی بر عبادات و روزه‌های انسان خواهد گذاشت. لذا بخاطر اینکه انسان خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کند، سزاوار است، در اموال و پولهای به دست می‌آورد و همچنین برای حسابرسی از اموال و پرداخت خمس دقت کند، تا در این ماه آنچه مصرف می‌کند، پاک باشد و عباداتی را که در این ماه انجام می‌دهد تباه نکند.
حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین سال ۱۴۰۱ عملی شد، گفت:
مقام معظم رهبری سالی را که در حال سپری شدن است، به نام سال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند. معظم له با تعیین شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، به ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقرا تأکید کردند. ایشان همواره تأکید می‌کنند «به‌طور قاطع باید به‌سمت وسوی اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم؛ بدین معنا که در تمامی عرصه‌های تولید باید، دانش و فناوری پیشرفته، اساسی‌ترین نقش را ایفا کند. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و علم و دانش را، به عنوان پایه و زمینه‌ی اقتصاد کشور قرار دادیم و در کنار آن، بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم، منافع زیادی را هم برای کشور، و هم برای اقتصاد کشور جذب خواهیم کرد.»
وی افزود: معظم له در ابتدای سال فرمودند: امروز ما حدود ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم و این تعداد از شرکت دانش بنیان، حدود ۳۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند. انتظار من از مسئولین این است که این تعداد شرکت دانش بنیان تا پایان سال ۱۴۰۱ به دو برابر افزایش یابد. در حالی که امروز تعداد شرکتهای دانش بنیان به حدود ۸۰۰۰ شرکت رسیده است. هرچند پیشرفت قابل توجهی است، اما هنوز منویات معظم له محقق نشده است. لذا مسئولین امر برای تحقق منویات رهبری در سال آتی نیز باید به تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین اهتمام خاصی داشته باشند.
امام جمعه ماکو با اشاره به نوروز در روایات اسلام گفت :
روز سه‌شنبه هفته‌ی آتی، عید سعید نوروز است، عید نوروزی که از جمله فرهنگ‌های باستانی ملت ایران است که یاد آور روزهای مهم تاریخی است، و در آموزه‌های دینی مورد تأیید اهل بیت عصمت و طهارت قرار گرفته است و احادیث متعددی از ائمه اطهار در مورد عید نوروز وارد شده و اهمیت آن را بیان نموده‌اند. با وجود اینکه یک سری آداب خوبی هم در این ایام باقی مانده و در آیات قران و روایات اهل بیت به نوعی به این آداب و سنت‌ها تأکید شده است؛ بنا براین باید آنها را حفظ نمود و تقویت کرد.
وی افزود: از جمله آداب و رسوم خوبی که در عید نوروز داریم، دید و بازدید و صله ارحام است، که هم در قرآن کریم و هم در روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ص) مورد تأکید قرار گرفته است .
حجت الاسلام هاشمی گفت: عید نوروز بهترین فرصت است برای آشتی اقوامی که با هم قهر کرده‌اند. اگر فامیلت با تو قهر کرده، در ایام عید نوروز تو پیش قدم شو و از آنها صله کن تا در سایه‌ی عید نوروز تمامی کدورتها از بین برود.
 وی اذعان داشت:این رسم خوبی است، وقتی در عید نوروز طبیعت عوض می‌شود، انسان هم سعی کند در ظاهر زندگی خود نیز تغییری ایجاد کند و نظافت نماید. اگر تمامی مردمی که منازل خودشان را نظافت می‌کنند، هر کس جلوی خانه خودش را هم نظافت کند، هر مغازه‌داری، جلوی مغازه خودش را نظافت کند. در مدارس با مدیریت آموزش و پرورش و مدیران مجتمع‌ها، دانش آموزان مدارس را نظافت کنند. در ادرات نیز همانطور، اصلا یک نظافت عمومی در سطح شهر واقع می‌شود. وقتی یک میهمانی در عید نوروز وارد شهر می‌شود، تغییر و تحول را در مورد نظافت در شهر مشاهده خواهد کرد. امیدواریم که انشاء الله این فرهنگ نیز در جامعه ما نهادینه شود.
امام جمعه در پایان سخنان خود گفت: نوروز اول بهار است، از این روز به بعد طبیعت زنده شده و سرسبز می‌شود. انسانها سعی می‌کنند در عید نوروز ظاهر خود را نیز عوض کنند، لباس نو می‌پوشند. همانطوری فصل تازه می‌شود، انسان نیز به طبع طبیعت ظاهر خود را تازه می‌کند. اما باید به این نکته نیز توجه کنیم، همانطوری که طبیعت خودش را تغییر می‌دهد، همانطوری که انسانها در این ایام سعی می‌کنند ظاهر خودشان را تغییر دهند، باید به فکر تغییر باطن، و اصلاح نفس خویش نیز باشند و نفس خود را هم تغییر بدهند.
لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22506
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 254 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای عید نوروز بهترین فرصت است برای آشتی اقوامی که با هم قهر کرده‌اند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.