افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 April , 2024
13

قلعه قبان ماکو

  • کد خبر : 22587
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
قلعه قبان ماکو
قلعه قبان یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان آذربایجان غربی است که در محدوده ای به وسعت ۲۵۰ هکتار در منطقه آزاد ماکو و در بلندترین نقطه مرکز شهرستان ماکو واقع شده است.

به گزارش گروه گردشگری مرزداران؛ قلعه قبان ماکو یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان آذربایجان غربی است که در محدوده ای به وسعت ۲۵۰ هکتار واقع شده است و از نظر موقعیت مکانی در منطقه آزاد ماکو و در بلندترین نقطه مرکز شهرستان ماکو واقع شده است.

تاکنون کاوشگران و باستان شناسان بسیار زیادی به سراغ این منطقه آمده و تلاش کردند تا بخش های مختلف قلعه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته و کاوش های انجام شده از ۲۵۰ هکتار مساحت قلعه تاریخی ماکو تا به امروز ۷۵ هکتار آن مورد کاوش قرار گرفته و باستان شناسان تلاش کردند تا این ۷۵ هکتار را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

شهرستان ماکو به دلیل قدمت تاریخی و شکل‌گیری تمدن‌های باستانی از قبیل ماناها، اورارتوها، مادها و آشوری‌ها دارای بناها و محوطه‌های تاریخی و باستانی متعددی است که هر یک از آنها ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قدمت قلعه ماکو به ۶۰۰ سال پیش باز می گردد و تخمین زده می شود که در دوره تیموریان این قلعه در این منطقه به وجود آمده است.

همچنین از آثار به دست آمده از این مکان می توان این نکته را نتیجه گرفت که این قلعه در دوره تیموریان به وجود آمده و از آن در این دوران استفاده می کردند.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در دوره های مختلف تاریخی شاهد اتفاقات مختلفی در این قلعه بوده و حتی این قلعه در زمان حمله شاه عباس صفوی، این قلعه محل اقامت شاه منطقه بوده و همین مسئله باعث شده تا در کنار تاریخچه طولانی که این قلعه در دوره تیموریان دارد، شاهد اتفاقات مختلفی در دوره های تاریخی بعد از آن نیز باشیم و در زمان صفویه نیز این قلعه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

قلعه قبان ماکو و همچنین کتیبه آن که متعلق به دوره صفوی است جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه قبان ماکو با قدمت کهن به دوران قبل از اسلام تعلق داشته و در دوره‌های بعدی برج و باروها و تاسیسات دیگری به آن اضافه شده است.

بر اساس اسناد تاریخی قلعه فعلی ماکو، حوالی سال‌هایی که مصادف با کشورگشایی‌های تیمور لنگ بوده مستحکم شده که به احتمال زیاد برای جلوگیری از ورود لشکر تیمور به ماکو انجام گرفته است.

این قلعه در بافت قدیمی شهر ماکو با دیوارها و برجها و باروهای بلندش دارای بخشهای شاه نشین، حمام و زندان است. چشمه معروف حاجی بولاغی نیز بهمراه دیگر چشمه ها در این بافت قرار دارد.

قلعه قدیمی قبان این شهر یکی از آثار بی نظیر تاریخی است که تاکنون بیشتر قسمتهای این قلعه برای علاقه مندان به آثار تاریخی ناشناخته باقی مانده است .گروهی از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ماکو ، برای کشف اجزای مختلف این قلعه بی‌نظیر به قسمت‌های سخت گذر این قلعه در ارتفاع ۴۰ متری صعود و برای اولین‌بار تصاویری از آن را تهیه کرده‌اند.

#عید_امید

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22587
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 360 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای قلعه قبان ماکو بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.