افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
13
در هفته اول نوروز؛

بیش از ۷هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق بازدید کردند

  • کد خبر : 22894
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۴۷
بیش از ۷هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق بازدید کردند
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد ماکو گفت: ‌بازدید بیش از هفت هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق در هفته اول نوروز به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه گردشگری مرزداران؛ مهدی عبداله زاده دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: ‌بازدید بیش از هفت هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق در ۲۵ اسفند تا هفته اول نوروز به ثبت رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه نوروز امسال هم مراکز گردشگری‌، موزه‌ و آماکن تاریخی منطقه آزاد ماکو با استقبال شهروندان ماکویی و مسافران نوروزی مواجه شده است افزود: مجموعه گردشگری قلعه قبان، آبشار دره رند، عمارت کلاه فرنگی، مجموعه تاریخی سنگر، روستاهای گردشگری و آثار تاریخی و اماکن گردشگری در شهرستان های شوط وپلدشت نیز آماده میزبانی از مسافران نوروزی شده اند.

وی با بیان اینکه کاخ موزه باغچه جوق متعلق به دوره قاجاریه می باشد تصریح کرد: این کاخ به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی ساخته شد که یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود.

عبداله زاده ادامه داد: ویژگی های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال ۱۳۵۳ شمسی آن را خریداری کرد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن برای بازدید عمومی آماده کرده و نام کاخ موزه را بر آن گذاشت.

وی اضافه کرد: خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود:  اهمیت این اثر تاریخی در جذب گردشگران در حدی است سازمان منطقه آزاد ماکو بیش از ۶۶ میلیارد ریال برای مقاوم سازی و مرمت کاخ موزه باغچه جوق هزینه کرد است.

کاخ موزه سردار ماکو؛ شاهکار تاریخی با معماری تلفیقی ایرانی – فرنگی

کاخ موزه باغچه جوق به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی – فرنگی در شمال غربی کشور، در منطقه آزاد ماکو قرار دارد و اثر تاریخی کم نظیری است که بازارگردان در بزرگترین مرز زمینی کشور (بازرگان) و بازراچه های مرزی را به باغچه جوق در ماکو سوق می دهد.

این کاخ موزه به عنوان یکی از رویایی ترین کاخ های ایران با عمری بیش از ۱۲۰ سال در روستای باغچه جوق و در دامنه کوه چرکین و چشمه ای بنام کلیسه جای گرفته است.

استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جریان دارد، نخستین تصویری است که به محض ورود به باغ به چشم می خورد و بعد از آن ساختمان با ابهت کاخ ۲ طبقه است که چشم هر انسانی را خیره می کند.

کاخ سردار ماکو در محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قراردارد و نمای خارجی آن نیز با مجسمه‌های گچی پوشیده شده و معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی و به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.

گچبری این ساختمان را اساتید ایرانی انجام داده اند و آئینه‌کاری آن در سطح عالی است؛ در بالای عمارت هم دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌هایی وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ بوده اند.

پایه ستون‌ها و گلدان‌های این کاخ از سنگ خاراست و نخستین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد که طول بوق آن ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یک متر است.

با ورود به درون کاخ و بالا رفتن از پله ها، پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌های متعدد با تشک‌های پر قو، کاغذ دیواری‌ها و رنگ‌آمیزی سالن‌ها و نقاشی سقف اتاق‌ها، ظروف چینی و لوسترهای کریستال و زیباتر از تمام اینها تالار آئینه ای است که چشم هر انسانی را خیره می کند.

شاید از همه این ها دیدنی تر، نقاشی های خوش رنگ و لعابی باشد که در گوشه گوشه سالن ها و اتاق ها ترسیم شده و هر کدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران کشیده شده اند.
مهم ترین قسمت کاخ، تالار مرتفع و کشیده و آئینه کاری و گچ بری شده حوضخانه است؛ تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر مصالح، سیستم آرایش و نوع در و پنجره دارای شیوه خاصی است.

ساختمان سنگی معروف به آشپزخانه هم بخش دیگری از قرار دارد و ساختمان های گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی از دیگر قسمت های این مجموعه به شمار می رود.

#عید_امید

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22894
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 233 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بیش از ۷هزار نفر مسافر از کاخ موزه باغچه جوق بازدید کردند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.