افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 29 March , 2024
10

چشمه ثریا؛ چشمه‌ای جوشان در دل کویر بورالان

  • کد خبر : 22948
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۴۴
چشمه ثریا؛ چشمه‌ای جوشان در دل کویر بورالان
چشمه ثریا جاذبه تفریحی در منطقه آزاد ماکو با زیبایی‌های بی نظیر خود طراوت و شادابی را به مهمانان نوروزی هدیه می‌کند تا طعم خوش طبیعت گردی را به آنان بچشاند.

به گزارش گروه گردشگری مرزداران؛ چشمه ثریا جاذبه تفریحی در منطقه آزاد ماکو با زیبایی‌های بی نظیر خود طراوت و شادابی را به مهمانان نوروزی هدیه می‌کند تا طعم خوش طبیعت گردی را به آنان بچشاند.

منطقه مرزی و شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی در بخش ماکو سال‌هاست در دل خود جاذبه طبیعی زیبایی را جای داده که چشم هر مسافر و گردشگری را خیره می‌کند این جاذبه طبیعی خیره کننده «چشمه ثریا» یا هزار چشمه نام دارد، چشمه‌ای با ۱۱‌ هکتار وسعت؛ این چشمه یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های رود مرزی ارس به شمار می‌آید و در بین مرز ایران، ترکیه در شمال غرب ایران قرار دارد و می‌توان گفت حاصل جوشش بیش از دو هزار چشمه‌ای است که در بستر این منطقه از دل خاک می‌جوشند.

 آب این چشمه بسیار زلال بوده و حتی قابل قایقرانی است. از این منطقه کوه آرارات دیده می‌شود، نمای کوه و چشمه زیبایی خاصی به منطقه می‌بخشد.

تقابل زیبای آرارات و چشمه ثریا منظره بی نظیری خلق کرده چنانکه وقتی هر بیننده ای به آن خیره می‌شود حس می‌کند در رویا به سر می‌برد؛ نیزارهای انبوه چشمه ثریا را احاطه کرده و انعکاس این جلوه دیدنی در آب زلال چشمه، تصویری تماشایی را به وجود آورده که باید ساعت ها به تماشای آن نشست.

وجود گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر همچون انواع اردک، غاز وحشی، اردک سرسبز، آنگوت، سونا، کشیم کوچک، کشیم بزرگ، حواصیل شب، حواصیل سفید و حواصیل ارغوانی زیبایی این چشمه را دو برابر می‌کند و همچنین مامنی می‌شود برای محققان، پژوهشگران و علاقمندان به پرنده نگری، تا برای تحقیق و مطالعه روزهایی از سال را در کنار این چشمه این زیبا بگذارنند.

چشمه ثریا هر سال میزبان هزاران پرنده مهاجری می‌شود که از مناطق روسیه و شمال اروپا به این تالاب می‌آیند و پس از پایان زمستان این پرندگان به محل زندگی اصلی خود باز می‌گردند.

برای رسیدن به این چشمه باید خود را به منطقه‌ای به نام «بورالان» که به بهشت گمشده آذربایجان غربی معروف است، رساند. این دشت پهناور چندین خانوار عشایری و روستایی و هزاران واحد دامی را در خود جای داده است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری ماکو در گفتگو باخبرنگار مرزداران با بیان اینکه چشمه ثریا در ۹۰ کیلومتری شهرستان و در جوار روستای «قومش» واقع است، گفت: چشمه ثریا نخستین و زیباترین جاذبه طبیعی منطقه است که مردمان این دیار هرگاه میزبان مهمان و مسافری می‌شوند برای اینکه مدت اقامتش آنجا به خوبی سپری شود و نخستین بار چشمش به چشمه جوشان ثریا گره بخورد آنها را به دامنه دشت بورالان جایی که شاهکاری زیبا از طبیعت جای گرفته، آورده و از او پذیرایی می‌کنند.

علی خورابلو افزود : این چشمه جذابیت‌های بی شماری را در خود جای داده، دور تا دور آن را زیبایی‌های شگفت انگیز احاطه کرده است چنان که غارهای آتشفشانی، سنگ‌های آذرین و گدازه‌های آتشفشانی یا مواد مذاب شده‌ایی که پس از آتشفشان جاری شده و به پایین آمده و کنار چشمه ثریا قرار گرفته تابلوی طبیعی زیبایی ترسیم کرده که بسیار دیدنی است.

وی اظهار کرد: معماری سنتی روستایی و مهتر از همه چادرهای عشایری برپا شده در اطراف چشمه، جلوه‌ایی از بهشت را به نمایش می‌گذارد و هر مسافر و گردشگری را مجذوب خود کرده و بسوی خود فرا می‌خواند.

به گفته وی، فصل بهار تا اواخر خرداد بهترین ایام برای حضور گردشگران و مسافران است تا به تماشای چشمه ثریا بپردازند.

هر روز میانگین ۱۰۰ نفر از چشمه ثریا بازدید می‌کنند

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو افزود: بطور میانگین در تابستان و بهار هر روز ۱۰۰ گردشگر از چشمه ثریا و زیبایی‌های اطراف آن بازدید می‌کنند.

وی اضافه کرد: هر مسافری که به ماکو بیاید یک روز را به بازدید از چشمه ثریا اختصاص می‌دهد و مردم قریب به اتفاق این منطقه، مهمانان خود را به این محل دیدنی می‌برند.

خورابلو با بیان اینکه در مسیر «چشمه ثریا» شهر تاریخی «بات» که در بین ایران و ترکیه واقع شده، قرار دارد ادامه داد: علاوه براین شهر تاریخی، چاه‌های قدیمی که انبار نگهداری غلات و همچنین تالاب «آق گل» از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که در اطراف و مسیر این چشمه جوشان واقع شده و جذابیت آن را برای گردشگران مضاعف کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ماکو اذعان داشت: شهرستان ماکو علاوه بر «چشمه ثریا» آثار تاریخی بی شماری را در خود جای داده که هرکدام روایتگر تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین هستند چنانکه «کاخ موزه باغچه جوق» یکی از آثار شگفت انگیز این شهرستان است و هر ساله بویژه تعطیلات نوروز مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

#عید_امید

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22948
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 229 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای چشمه ثریا؛ چشمه‌ای جوشان در دل کویر بورالان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.