افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 26 April , 2024
13

تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو بر پیشرفت اقتصادی منطقه

  • کد خبر : 23921
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو بر پیشرفت اقتصادی منطقه
یکی از راه‌های اصلی برای افزایش تعداد سرمایه‌گذار، مسافر و پیشرفت اقتصادی منطقه آزاد ماکو، تأثیر احداث راه‌آهن در این منطقه و ارتباط مستقیم با شبکه راه‌آهن کشور و ارتباط آن با راه‌آهن بین‌المللی است.

به گزارش گروه اقتصادی مرزداران؛ منطقه آزاد ماکو، با وجود پتانسیل‌ های فراوانی که در حوزه‌های تجارت، صنعت و گردشگری، دارد و با توجه به اینکه یکی از مناطق عمده تجاری و گردشگری در شمال غرب ایران است همواره در تلاش برای جذب بیشترین تعداد مسافر و سرمایه گزار است. یکی از راه‌های اصلی برای افزایش تعداد سرمایه گزار، مسافر و پیشرفت اقتصادی این منطقه، تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو و ارتباط مستقیم با شبکه راه‌آهن کشور و ارتباط آن با راه آهن بین المللی است. این امر تأثیرات قابل توجهی روی افزایش تعداد مسافران و سرمایه گزاران منطقه آزاد ماکو خواهد داشت.

تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو بر افزایش سرمایه گزاران داخلی و خارجی

تأثیر احداث راه‌آهن در منطقه آزاد ماکو امکانات تجاری و بازاریابی را بهبود خواهد بخشیده و باعث جذب سرمایه گزار می شود. یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشورها که نقش زیر بنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار و پیشرفت اقتصاد و جذب سرمایه گزار دارد، حمل و نقل ریلی است. اتصال مستقیم به شبکه راه‌آهن کشور و شبکه بین المللی فرصت‌های تجاری را برای کسب‌وکارها و تجاران در این منطقه بهبود بخشیده و باعث جذب سرمایه گزار و تجاران خارجی نیز می شود.

در مطالعات نشان داده شده که ظرفیت حمل‌ونقل راه آهن سه الی پنج برابر جاده است. در مورد هزینه ساخت نیز، هزینه‌های جاده سازی سه برابر در هر کیلومتر بیشتر است و هزینه‌های نگهداری ناوگان ریلی خیلی کمتر از هزینه‌های نگهداری ناوگان جاده‌ای است لذا احداث راه آهن ضمن اینکه این امکان را به تجار می‌دهد تا کالاها و محصولات خود را به صورت سریع و ارزانتر به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر کرده به سرمایه گزاران داخلی و خارجی نیز امکان حضور بیشتر در منطقه آزاد ماکو را برای آشنایی با ظرفیت های سرمایه گزاری این منطقه که بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه میباشد را می دهد.

احداث خط ریلی ایران ـ ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو «جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا» به افزایش ظرفیت منطقه آزاد ماکو در توسعه اقتصادی منجر می شود و منطقه آزاد ماکو با احداث دهکده لجستیک به عنوان هاب لجستیک کشور، به بندر خشک برای مناطق آزاد ترابزون و مرسین تبدیل شده و نقش محوری در تبدیل این منطقه به هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات ایفا می کند.

با افزایش تعداد مسافران و سرمایه گزار ، اقتصاد منطقه نیز رونق چشمگیری خواهد یافت و اشتغالزایی در بخش‌های مختلف اقتصادی تقویت خواهد شد.

تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو بر افزایش مسافران

احداث راه‌آهن مزایای قابل توجهی را برای مسافران در این منطقه ایجاد می کند. یکی اینکه این امکان مسافرت راحت تر را  به ماکو فراهم می کند و با اتصال به شبکه راه‌آهن کشور، مسافران می‌توانند از ایستگاه‌های مختلف به سمت ماکو سفر کنند و از خدمات حمل و نقل عمومی مطمئن و راحت بهره‌برداری کنند. این امر باعث افزایش جذابیت سفر برای مسافران داخلی و خارجی در سفر به منطقه آزاد ماکو می شود.

ثانیاً، تأثیر احداث راه‌آهن باعث بهبود امکانات گردشگری و توریستی می شود. منطقه آزاد ماکو با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی فراوان، موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و تماشایی و جهانی مانند روستای آلپی هریس است.

با احداث راه‌آهن، تسهیلات بهتر و بیشتری برای گردشگران فراهم شده و آن‌ها می‌توانند با سفر به منطقه آزاد ماکو از طبیعت زیبا و جاذبه‌های منحصر به فرد آن لذت ببرند.

دسترسی آسانتر

در نتیجه، احداث راه‌آهن در منطقه آزاد ماکو تأثیر قابل توجهی بر افزایش تعداد مسافران و توسعه و شتاب اقتصادی را در منطقه به همراه خواهد داشت. از طرفی، تسهیلات حمل و نقل بهبود یافته و باعث افزایش تعداد مسافران، گردشگران و سرمایه گزاران به منطقه آزاد ماکو می‌شود، که این درآمدزایی و اشتغالزایی برای جامعه محلی را به همراه خواهد داشت.

با افزایش ترجیح استفاده از حمل و نقل ریلی، تعداد خودروهای شخصی کاهش می‌یابد و بنابراین ترافیک در جاده‌های اطراف منطقه کاهش می‌یابد. این امر بهبود کیفیت هوای منطقه را تضمین می‌کند و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

علاوه بر این، راه‌آهن به عنوان یک زیرساخت حمل و نقل مدرن و پایدار، به توسعه پایدار و پویای منطقه آزاد ماکو کمک می‌کند. با ارتباط مستقیم با سایر مناطق و شبکه راه‌آهن کشور، فرصت‌های تجاری و اقتصادی برای منطقه افزایش می‌یابد. این امکان را به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌دهد که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و پروژه‌های جدید راه‌اندازی کنند، که این امر به توسعه و رشد بیشتر منطقه آزاد ماکو کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=23921
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 293 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تأثیر احداث راه‌آهن در ماکو بر پیشرفت اقتصادی منطقه بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.