افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 20 April , 2024
11
مدیرکل گمرک بازرگان؛

واردات کالا از مرز بازرگان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد چندانی نداشته است

  • کد خبر : 24019
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
واردات کالا از مرز بازرگان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد چندانی نداشته است
مدیرکل گمرک بازرگان گفت: در یک سال گذشته واردات کالا از مرز بازرگان 5 درصد کاهش و در این مدت فقط ترانزیت خارجی ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 4 درصدی داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی مرزداران؛ مرز زمینی بازرگان به‌عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور تأثیر مهمی در ارزآوری و اقتصاد کشور دارد و سالانه چندین میلیون دلار کالا از این مرز وارد کشور می‌شود؛ خبرنگار مرزداران دراین‌خصوص گفتگوی ویژه‌ای با رامین ظهیری  مدیرکل گمرک بازرگان انجام داده است.

مرزداران: در یک سال گذشته چه میزان کالا وارد کشور شده است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: میزان کالای وارد شده به کشور طی یک سال گذشته از نظر وزنی ۵۱۰ هزار و ۱۰۴ تن و به ارزش ۶۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۷۰ دلار است.

مرزداران: آیا این مقدار کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؟

رامین ظهیری: خیر، بلکه از این لحاظ نیز نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش و چندانی نداشته است .

مرزداران: این تناژ کالای وارد شده شامل چه محصولاتی است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، مواد پلاستیکی، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه می‌باشد.

مرزداران: ترانزیت در این مرز «مرز بازرگان» در یک سال گذشته به چه صورت بوده است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: در این مدت ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۸۱ تُن ترانزیت کالا از طریق این مرز صورت‌گرفته است.

مرزداران: آیا همه این تناژ ترانزیت داخلی بوده است؟

رامین ظهیری: خیر، ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۶۳ تُن کالا از طریق این مرز به‌صورت ترانزیت خارجی ورودی (صادره از گمرک بازرگان به سایر گمرکات) و ۱۳۴ هزار و ۵۱۸ تُن ترانزیت داخلی بوده است.

مرزداران: آیا ترانزیت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: در بخش ترانزیت داخلی بله نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشته؛ اما در بخش ترانزیت خارجی ورودی خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

مرزداران: در خصوص اظهارنامه‌هایی که در گمرک‌ها صادر می‌شود نیز آِیا در این مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش وجود داشته است؟

مدیرکل گمرک بازرگان: بله، در خصوص کالاهای وارد شده از این گمرک ۱۶ هزار و ۱۷۲ اظهارنامه صادر شده که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش و پنج هزار و ۹۹۸ مورد اظهارنامه در خصوص ترانزیت داخلی صادر شده که ۱۰درصد کمتر از سال قبل است.

به گزارش مرزداران، حدود یک‌چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، این استان دارای پنج پایانه مرزی بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به‌صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=24019
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 235 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای واردات کالا از مرز بازرگان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد چندانی نداشته است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.