افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 April , 2024
9
امام جمعه ماکو :

روابط ایران با آمریکای لاتین نظم نوین جهانی را رقم میزند

  • کد خبر : 24603
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
روابط ایران با آمریکای لاتین نظم نوین جهانی را رقم میزند
امام‌جمعه ماکو گفت: امروز رئیس‌جمهور در حیاط‌خلوت آمریکا حضور پیدا می‌کند و تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌شود این نوع از روابط دیپلماتیک، نظم نوینی را جهان رقم می‌زند.

به گزارش مرزداران؛ حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه با اشاره به‌روز عرفه گفت:

شیخ عباس قمی نقل نموده که امام زین‌العابدین علیه‌السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می‌کنی، حال‌آنکه در این روز برای بچّه‌هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می‌رود که آنها سعید گردند!»

وی با بیان اینکه عزیزانی که در روز عید قربان، قربانی خواهند کرد، حتماً مقداری از گوشت قربانی را به فقرا و مستمندان اختصاص دهند، گفت: بعضی از مؤسسات خیریه و مراکز نیکوکاری نیز کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرده و در روز عید قربان به شکرانهٔ نعمت‌هایی که خداوند تبارک‌وتعالی به‌صورت باران به آنها عنایت فرموده، برای سلامتی امام‌زمان ذبح کرده و بین فقرا و نیازمندان تقسیم خواهند کرد. از مؤمنین انتظار می‌رود در این امر خیر نیز شرکت نمایند.

وی تجارت را یکی از عوامل اصلی ریشه‌کن ساختن فقر و تهیدستی دانسته و تصریح کرد: از جملهٔ مهم‌ترین انگیزه‌های رسول مکرم اسلام (ص) شکوفاسازی اقتصاد، بهره‌مندی از دارایی کافی و نقش مهم یک اقتصاد مطلوب در کمک رساندن به دین‌داری و اصلاح امر آخرت است؛ لذا تجارت به‌عنوان یکی از مصداق‌های اقتصاد، نقش فراوانی در سوددهی و رونق اقتصادی دارد و به همین سبب، موردتوجه و سفارش اهل‌بیت (ص) بوده است. همچنین تجارت یکی از عوامل اصلی ریشه‌کن ساختن فقر و تهیدستی است و سبب می‌شود دارایی انسان بابرکت شود.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به توصیه امام باقر (ع) در خصوص تجارت گفت: حضرت امام باقر از رسول گرامی اسلام نقل می‌کند: برکت ده جز است، یک جزء آن در بازرگانی است و یک جزئش در جلود و لازمهٔ یک تجارت سود‌آور، آگاهی تاجر از قوانین و اصول این کار است، و به‌عبارت‌دیگر امور تجاری، به عقل اقتصادی نیازمند است تا بر اثر آن، سوددهی خویش را تضمین کند.

اجرای قانون عین عدالت است و همه در مقابل آن یکسان هستند

امام‌جمعه ماکو با بیان اینکه اجرای قانون عین عدالت است و همه در مقابل آن یکسان هستند اظهار کرد: به برکت نام شهید آیت‌الله بهشتی، هر ساله هفته بزرگداشت قوه قضاییه از اول تا هفتم تیرماه برگزار می‏شود. خداخواهی، ولایت‌مداری و قانون‌مداری، سه محور اصلی تمام تلاش‏های شهید آیت‌الله بهشتی بود که دستگاه قضایی نیز باید با تأسی به این سه محور اساسی تمام برنامه‏ های خود را به‌پیش ببرد.

وی افزود: از منظر مقام معظم رهبری اجرای عدالت در همه‌جا جاری و ساری است. چه در سایر دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس و چه قوه قضائیه؛ اما ضامن اجرای عدالت در جامعه اسلامی قوه قضائیه است.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به بیانات امام راحل گفت: از منظر حضرت امام نیز قوهٔ قضائیه در صورتی خواهد توانست عدالت را در جامعه اجرا کند که قانون‌گرا باشد و در اجرای عدالت، هیچ پست و مقام و انتصاب به هیچ جایگاهی، در صدور حکم قاضی تأثیر نداشته باشد؛ چون حتی پیغمبر اکرم، ائمه اطهار و هر شخص حقوقی در این کشور و کسانی که به من منتسب هستند در مقابل قانون با سایر انسان‌ها برابر هستند.

امام‌جمعه ماکو شهید چمران انسانی مؤمن و بصیر خوانده و اذعان کرد: در ایام شهادت سردار رشید اسلام دکتر مصطفی چمران قرار گرفته‌ایم. این روز و این هفته به نام روز هفته بسیج اساتید نیز نام‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در توصیف شهید چمران‌ می‌فرماید: این شهید بزرگوار، انسانی مؤمن، مجاهد، شجاع، بصیر، دانشمند، منصف، هنرمند، باصفا، اهل مناجات، دارای روحیه‌ای لطیف و بی‌اعتنا به نام و مقام دنیا بود؛ لذا امروز، اساتید عزیز نیز باید این ویژگی‌های شهید چمران را به‌عنوان بهترین الگو برای خود قرار دهند.

وی با اشاره به‌صرفه جویی توسط مردم و احداث سد بدولی توسط دولت در مدیریت بحران آب گفت: از منظر آیات وحیانی صرفه‌جویی و عدم اسراف و تبذیر از اهمیت خاصی برخوردار است. به‌طوری‌که خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی‏دارد!

وی تصریح کرد: باتوجه‌به خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، و با عنایت به چالشی که در آب شرب شهری که به‌خاطر سیل‌های اخیر محقق شد، از جمله چالش‌های مردم شهرستان ماکو، مشکل کم‌آبی و قطعی آب در روزهایی است که سیل می‌آید. امسال نیز به‌مانند سال گذشته آب پشت سدهای ماکو و شهید قنبری پایین آمده که نیاز آب شرب و آب کشاورزی منطقه را تأمین نخواهد کرد.

امام‌جمعه ماکو خطاب به مردم و مسئولین گفت: در اینجا مردم یک وظیفه دارند، آن هم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و آب کشاورزی است و مسئولین نیز دو وظیفه دارند. اولین وظیفهٔ آنان مدیریت آب‌های موجود و تحویل پروژه مهار آب‌های مرزی و آبیاری صنعتی در سرِ زمینِ کشاورزان است؛ اما وظیفهٔ دوم مربوط به دولت محترم  و منطقه آزاد است، و آن نیز عبارت از این است که منابع آبی جدید، به منابع آبی فعلی اضافه کنند.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی در شهرستان ماکو محقق نخواهد شد، مگر با چند اقدام، گفت: مشکل آبی شهرستان با احداث سد بدولو، حفر ۸ حلقه چاه و انتقال آب از غار آبی یاریم قیه به شبکهٔ آب شهری، توسط دولت و منطقه آزاد حل خواهد شد؛ لذا تحویل پروژه آبیاری صنعتی به بهره‌برداران عزیز در روی زمین، احداث سد بدولی، حفر ۸ حلقه چاه و انتقال آب از غار یاریم‌قیه به شبکه آب شرب شهری، از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه آزاد ماکو است.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین، گفت: این روابط نظم نوین جهانی را رقم می‌زند.

وی افزود: از جملهٔ تحولات مهم سیاسی در کشور، سفر ریاست محترم جمهور به کشورهای آمریکای لاتین است. امروز قدرت دیپلماسی دولت سیزدهم به حدی رسیده است که ریاست محترم جمهور در حیاط‌خلوت آمریکا، در کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا حضور پیدا می‌کند و در راستای همکاری‌های سیاسی، تجاری، صنعتی و علمی، تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا می‌شود. این نوع از روابط دیپلماتیک، نظم نوینی را جهان رقم می‌زند.

امام‌جمعه ماکو در پایان بیانات خود گفت: لذا ریاست محترم جمهور در این سفر فرمودند: نظم جدیدی در حال رقم‌خوردن است که در این نظم جدید، کشورهای مستقل، جایگاه اصلی خود را پیدا خواهند کرد و قدرت‌های سلطه‌گر و استکباری نیز رو به افول و اضمحلال خواهند بود.

لازم به ذکر است قبل از خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه، مجید نیازی رئیس دادگستری ماکو به مناسبت هفته قوه قضاییه سخنرانی کرد.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=24603
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 257 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای روابط ایران با آمریکای لاتین نظم نوین جهانی را رقم میزند بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.