افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 April , 2024
13

مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مسجد در ماکو برگزار شد

  • کد خبر : 25218
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مسجد در ماکو برگزار شد
مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مسجد با حضور مسئولین شهرستانی و مردم متدین و مومن ماکو در مسجد ولیعصر ماکو برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی مرزداران؛ مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مسجد با حضور مسئولین شهرستانی در مسجد ولیعصر ماکو برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو با تأکید بر اینکه  در خصوص مساجد برقرار که جزو تاکید‌های مقام معظم رهبری است باید قدم‌های مؤثری برداریم گفت: شهدا از مساجد تربیت‌یافته و به جبهه‌های حق علیه باطل رفته و از مرزها و کیان و نهضت اسلامی دفاع کرده و به شهادت رسیدند و اجازه ندادند حتی یک وجب از این خاک کم شود.

وی افزود: دشمن مساجد را که سنگر اسلام می‌باشد مورد هدف قرار داده است چرا که راهپیمایی‌ها از مساجد شروع شده و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم در مساجد رتق‌وفتق می‌شود.

امام‌جمعه ماکو با بیان اینکه دشمن سعی داشت مساجد را از رونق بیندازد؛ لذا برنامه‌های زیادی طراحی کردند و متأسفانه می‌بینیم بعضی از مساجد کم‌رنگ شده است، اظهار کرد: امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید این دنیا یک مدت از ما فاصله پیدا خواهد کرد؛ اما در آخرالامر به‌طرف ما برخواهند گشت.

وی افزود: امام علی (ع) فرمودند دنیا به‌مانند آن شتری که بر می‌گردد و از محبت بچه خود را لیس می‌زند به سمت ما برخواهد گشت و ما این امر را در موضوع اربعین می‌بینیم.

حجت‌الاسلام هاشمی تصریح کرد: دنیا محور وحدت ادیان است ما کلیمی مسیحی را در این پیاده‌روی داریم این بازگشت دنیا به اهل‌بیت عصمت و طهارت است و زمینه این بازگشت امام حسین (ع) است؛ لذا امروز ایام محرم باید زمینه‌ای برای رواج فرهنگ اهل‌بیت (ع) و اسلام ناب محمدی (ص) باشد.

وی اولین جایگاهی که برای خداوند تبارک‌وتعالی  برای هدایت انسان‌ها روی زمین بنا کرده است را  مسجد عنوان کرد.

امام‌جمعه ماکو در وصف مسجد گفت: این مکان مقدس، نخستین خانه توحید، کانون هدایت و ارشاد، پایگاه است، خانه خدا در زمین، ضد ستم و وجود مسجد در هر نقطه  نشانه عظمت اسلام و وجود مسلمانان در آن منطقه است.

وی اضافه کرد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند: محبوب‌ترین جای شهرها در پیشگاه خداوند، مساجد آنهاست.

حجت‌الاسلام هاشمی اذعان کرد: مسجد نه فقط برای نماز، عبادت،  رازونیاز؛ بلکه یک زیارتگاه است و رفتن به مسجد ثواب و پاداش دارد؛ لذا امام حسن (ع) دراین‌خصوص می‌فرماید: اهل مسجد زائران خدایند و بر صاحب‌خانه است که به زائرش تحفه‌ای عطا کند.

امام‌جمعه ماکو با اشاره به عوامل مختلفی که در رونق مسجد نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: اذان، امام‌جماعت، خادم  و نظافت مسجد  از جمله مواردی هستند که در رونق مسجد نقش‌آفرینی می‌کند.

 

وی در تشریح این عوامل گفت: اذان  اعلام وقت ملاقات با خداوند تبارک‌وتعالی است و طبق روایات اسلامی اذان باعث باز شدن درهای بهشت می‌شود؛ لذا اکنون اذان‌ها به‌صورت ضبط شده پخش می‌شود که مشکل خاصی ندارد امام همواره بر پخش اذان به‌صورت زنده تأکید شده است.

حجت‌الاسلام هاشمی در خصوص مؤذن اظهار کرد: درباره مؤذن نیز چند نکته قابل‌تأمل است: اعتبار مؤذن، صدای دلنشین مؤذن، جایگاه اجتماعی بالای مؤذن که این موارد از شرایط یک مؤذن می‌باشد.

وی در خصوص دومین عامل رونق مسجد به مقبولیت امام‌جماعت اشاره کرده و اذعان کرد: مقبولیت امام‌جماعت باعث رونق مسجد است

و امام‌جماعت باید مقبول نمازگزاران باشد؛ لذا پیامبر اکرم (ص) دراین‌خصوص می‌گوید: هشت طایفه‌اند که خداوند نماز آنان را نمی‌پذیرد و امام قومی است که امام‌جماعت آنها را بر عهده دارد؛ درحالی‌که عدالت، مروت، پرهیز از خودمحوری، فضل، پارسایی، برخوردهای همراه با عطوفت، مهربانی و گشاده‌رویی، احترام به آرا و نظریات دیگران، مشورت با نمازگزاران در باره امور مسجد، رعایت حال ضعیفان در نماز و خودداری از برگزاری برنامه‌های طولانی خسته‌کننده از جمله آن موارد است.

حجت‌الاسلام هاشمی از عوامل رونق مسجد به خادم و نظافت مسجد اشاره کرده و گفت: رسول خدا (ص) می‌فرماید: هر کس مسجدی را جارو کند خداوند برای او پاداش آزادکردن یک بنده می‌نویسد و کسی که خاشاکی چشم را می‌آزارد از مسجد خارج کند. برای او بهره و نصیبی دوچندان از رحمتش قرار می‌دهد.

وی در پایان گفته‌های خود به وظایف و اختیارات  هیئت‌امناهای  مساجد اشاره کرد.

در آخر این مراسم از منتخبین فعالین پایگاه‌ها و مساجد تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=25218
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 195 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مسجد در ماکو برگزار شد بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.