افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 28 April , 2024
13

مشکلات آبی تمامی ندارد

  • کد خبر : 25948
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
مشکلات آبی تمامی ندارد
افتتاح‌های زیادی در حوزه آب با حضور مسئولین در ماکو انجام می‌گیرد؛ اما مشکل قطعی مکرر بر اثر بالارفتن کدورت آب ناشی از سیل هنوز پابرجاست.

به گزارش مرزداران؛ باگذشت یک ماه و سه روز از ماه پاییز، بارش‌های فراوان و نزدیک‌شدن به نیمه این ماه هنوز آب ذخیره شده پشت سدهای ماکو به حدنصاب خود نرسیده است.

دررابطه‌با بحران بی‌آبی در شهرستان باتوجه‌به حجم مخازن سدهای شهرستان ماکو، در خصوص سد ماکو اولویت با تأمین آب شرب و سد شهید قنبری کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم مورد تأکید است.

باتوجه‌به اینکه سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت در پایاب سد ماکو به‌صورت مشترک از این آب در کشاورزی استفاده می‌کنند، و باتوجه‌به بارش‌های فراوان یک ماه اول پاییز هنوز آب پشت سد به حدنصاب خود نرسیده است.

نرسیدن آب ذخیره شده پشت سد به حدنصاب باعث  گردیده تا در این ماه به‌صورت مکرر شاهد اطلاعیه جهاد کشاورزی در خصوص عدم رهاسازی آب زراعی برای کشت پاییزی باشیم.

در نتیجهٔ اعتراض کشاورزان در نهایت مهلت ۲۰ روزه از ۲۵ مهر تا ۱۵ آبان جهاد ازاد سازی آب برای مصارف کشاورزی و کشت پاییزی اعلام شد و در این اطلاعیه تاکید گردید باتوجه‌به محدودیت منابع آبی ذخیره شده در مخزن سد امکان تمدید زمان رهاسازی مقدور نیست.

مشکلات حل‌نشدنی قطعی آب در ماکو

طی بارش‌های اخیر در شهرستان و جاری‌شدن سیل، مردم ماکو شاهد قطعی مکرر آب در چند ماه گذشته بوده‌اند که حتی گاهی مدت‌زمان این قطعی به بیش از ۱۷ ساعت رسیده است.

پیام‌های ارسالی از طرف آبفای ماکو مبنی بر اینکه به علت بارش باران و وقوع سیل در بالادست سد بارون و باز کردن دریچه تحتانی سد جهت رهاسازی رسوبات پشت مخزن سد و بالارفتن کدورت آب رودخانه، تا اطلاع ثانوی تصفیه‌خانه‌های آب ماکو از مدار بهره‌برداری خارج شده است به طور مکرر طی چند ماه اخیر در فضای مجازی به چشم می‌خورد.

در سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به ماکو پروژه خط انتقال از تصفیه‌خانه شماره یک به تصفیه‌خانه شماره ۲ ماکو به بهره‌برداری رسید و برای عملیات اجرایی این پروژه از سوی منطقه آزاد ماکو ۱۳۰ میلیارد ریال مساعدت شده است.

مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا با بهره‌برداری از خط انتقال تصفیه‌خانه شماره یک به شماره دو آیا باز شاهد قطعی مکرر آب به‌خاطر کیفیت بد آب ناشی از انباشته‌شدن سیل پشت دریچه سد خواهیم بود؟

طی چند روز اخیر باتوجه‌به بارش‌های پی‌درپی هنوز آّب شهرستان ماکو قطع نشده است و این شهرستان از آب شرب برخوردار است؛ اما طبق اخبار رسیده و رویت شده آب لوله‌کشی منطقه بشگوز در اول آبان‌ماه به‌صورت لجن و گل‌آلود بوده است.

با وجود افتتاح‌های مکرر در حوزه آب و تصفیه‌خانه همچنان مشکل، قطعی مکرر آب و کیفیت بد مقطعی آب شرب ناشی از سیل پابرجاست.

باتوجه‌به پیگیری‌ها و اقدامات مکرر فرماندار ماکو و کمک‌های مالی منطقه آزاد و توجه خاص استاندار، حل این مشکل بزرگ به توجه بیشتر مسئولین رده‌بالای کشوری نیاز دارد.

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=25948
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 167 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشکلات آبی تمامی ندارد بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.