افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 April , 2024
6
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند

  • کد خبر : 26535
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند جز بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش گروه اقتصادی مرزداران؛ حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر خود به منطقه آزاد ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند؛ یعنی جز بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی با بیان این مطلب که مناطق آزاد به جهت داشتن پنج خصوصیت ویژه به طور هم‌زمان، بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند افزود: اول، خصوصیت پایین‌بودن هزینه تولید، دوم زیرساخت‌های خوب، سوم دسترسی خوب به بازارها، چهارم شاخص سهولت کسب‌وکار در این مناطق و پنجم معافیت‌های مالیاتی گمرکی این پنج خصوصیت هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: در داخل و خارج از کشور ظرفیت‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران تشریح می‌شود و این پروژه از ابتدای امسال باقدرت شروع و یک اثر بسیار فزاینده روی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ویژه اقتصادی گذاشته است.

وی اذعان کرد: در ۶ماهه اول سال جاری ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری برای مناطق اتفاق افتاده و این روزبه‌روز در حال افزایش است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طول دوره دولت سیزدهم تا قبل از امسال، یعنی یک سال و نیم اول، سرعت رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دوبرابر شده است اضافه کرد: الحمدلله امروز شاهد به‌نتیجه‌رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.

وی با اشاره به افتتاح گام اول باغ مدرن پسته شرکت یاراکشت آذر ماکو اظهار کرد: تقریباً ۲۰ ماه قبل کار و سرمایه‌گذاری این طرح شروع و یک باغ ۳۴۰ هکتاری که بزرگ‌ترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور است احداث شده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این طرح منطقه آزاد ماکو که در گام اول آن ۱۵۰ هکتار کاشت نهال صورت‌گرفته و بیش از ۴۰ هزار اصله نهال پسته اصلاح شده  در این منطقه کشت شده و با سیستم‌های هوشمند آبیاری، تغذیه و کوددهی انجام می‌گیرد.

عبدالملکی در تشریح این طرح گفت: این پروژه که ۲۰ ماه قبل شروع شد، این منطقه بیابان بود و هیچ کشت و زرعی در اینجا وجود نداشت؛ امروز این پروژه در واقع به ثمر نشسته و سرمایه‌گذاری روی زمین نتیجه داده است و گام دوم انشا الله به‌زودی تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه که مناطق آزاد ذاتاً تجاری و صنعتی هستند افزود: در بعضی مناطق مثل ماکو اراضی کشاورزی خوبی وجود دارد ولیکن طرح‌های کشاورزی که در مناطق آزاد اتفاق می‌افتد نوعاً طرح‌های دانش‌بنیان، طرح‌های باارزش افزوده بسیار بالا و طرح‌هایی که جز بزرگ‌ترین‌ها و بهترین‌ها هستند، می‌باشند.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: بعضی از طرح‌های کشاورزی ارائه شده در مناطق آزاد در کشور، رتبه‌های منطقه‌ای و بعضاً رتبه‌های جهانی دارند و از این طریق بخش کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌عنوان برند کشاورزی جمهوری اسلامی به دنیا معرفی می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد: مناطق آزاد در حوزه کشاورزی هرجا ورود می‌کنند یک نوآوری جدید و یک ارزش‌افزوده بسیار فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند که هم برای کشور الگوسازی و هم در سطح جهانی توانمندی‌های کشاورزی جمهوری اسلامی به‌صورت ویژه‌تر معرفی می‌شود.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های کشاورزی در منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در منطقه آزاد ماکو پروژه دیگری در حال اجرا می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گردوی جهان در حال احداث است و به مرحله کشت نهال رسیده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان اینکه پروسه‌ای که برای احداث این باغ‌ها اجرا می‌شود یک پروسه بسیار پیچیده علمی می‌باشد گفت: این پروسه، سرمایه بر می‌باشد و تا بهره‌برداری هر هکتار، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

وی در  پایان گفت: در منطقه آزاد ماکو که بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور است و یکی از بزرگ‌ترین مناطق آزاد دنیا می‌باشد ان‌شاءالله بتوانیم کارهای بزرگ‌تری در مقیاس مردم ایران انجام دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=26535
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 237 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.