افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 April , 2024
3
رئیس دانشگاه پیام نور ماکو:

انتخابات بزرگ‌ترین عرصه ظهور اراده ملی است

  • کد خبر : 27887
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
انتخابات بزرگ‌ترین عرصه ظهور اراده ملی است
رئیس دانشگاه پیام‌نور ماکو گفت: برگزاری انتخابات نیز نماد وجود امنیت و همدلی و وحدت در جامعه ایران و نماد وجود حق تعیین سرنوشت به‌عنوان حق مسلم هر فردی در جامعه ایران است.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ دکتر نقی دادرسی رئیس دانشگاه پیام‌نور ماکو در مصاحبه با خبرنگار مرزداران در خصوص حضور حداکثری در انتخابات گفت: انتخابات بزرگ‌ترین عرصه ظهور اراده ملی مردم ایران است.

وی افزود: مردم برای رسیدن به این حق مسلم خود سال‌های بسیار طولانی با مشقات و زحمات بسیار و با جان‌فشانی‌های جوانان وطن موفق به تحمیل اراده خود بر قدرت‌مداران شده‌اند.

دادرسی با بیان اینکه از دوره پیروزی انقلاب مشروطه تا به امروز، فراز و نشیب‌های بسیار طی شده است تا صندوق رأی به سر کوچه هر کدام از ما برسد، اظهار کرد:  صندوق رأی نماد اراده ملی مردم ایران است. برگزاری انتخابات نیز نماد وجود امنیت و همدلی و وحدت در جامعه ایران و نماد وجود حق تعیین سرنوشت به‌عنوان حق مسلم هر فردی در جامعه ایران است. حقی که با دخالت‌های بیگانگان و استعمارگران و اراده شاهان مستبد قاجاری و با گلوله‌های توپ و تفنگ پاسخ داده شد و بااراده مجدد مردم ایران دوباره برقرار شد.

وی ادامه داد: اما حیله‌ها و دسیسه‌های استعمارگران برای این کشور تمامی نداشت و با روی کار آوردن دولت پهلوی و استبداد شاهان پهلوی دوباره حق رأی مردم تحت‌تأثیر اراده شاهان مستبد پهلوی قرار گرفت و البته تلاش‌ها و جان‌فشانی‌های مردم ایران در نهایت بر اراده این شاهان چربید و با پیروزی انقلاب اسلامی بالاخره مردم‌سالاری در این کشور نهادینه شد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ماکو با اشاره به روند انتخابات بعد از انقلاب گفت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی مردم برای تعیین افراد باصلاحیت برای پست‌های مختلف اجرایی و تقنینی و حتی برای تعیین نوع نظام حاکم بر جامعه پای صندوق رأی حاضر شدند و با حضور بانشاط خود خون جدیدی بر شریان‌های جامعه وارد کرده‌اند.

وی تأکید کرد: انتخابات و حضور پرشور مردم در پای صندوق رأی به منزله اراده مردم ایران برای تداوم زندگی و حفظ ارزش‌های جامعه ایرانی است.

دادرسی با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی خاطرنشان کرد: علاوه بر تکلیف شرعی بودن این موضوع و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب برای پرشور برگزارکردن انتخابات، می‌توان به نقش انتخابات در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه اشاره کرد.

وی انتخابات را نماد اراده سیاسی مردم خوانده و گفت: اراده سیاسی مردم می‌تواند تأثیر مثبتی بر تعاملات منطقه‌ای و جهانی به نفع ایران داشته باشد و کفه ترازو را به نفع مردم سنگین‌تر کند؛ با شرکت فعال در انتخابات می‌توان در اقتصاد کشور نیز تأثیر گذاشت و با کاهش نرخ ارز و طلا کمی از مشکلات اقتصادی مردم کاست.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ماکو انتخابات را ضامن امنیت پایدار ایران اسلامی خوانده و اذعان کرد: امنیت پایدار مهم‌ترین مسئله برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و رونق اقتصاد و اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مردم عدم تأثیر رأی آنها در اراده مسئولین و یا عدم تأثیرگذاری انتخابات در بهبود اقتصاد و مسائل معیشتی را بهانه‌ای برای عدم شرکت در انتخابات می‌دانند گفت: اتفاقاً عدم شرکت در انتخابات مشکلات اجتماعی و اقتصادی را بیشتر و پیچیده‌تر می‌کند. امروز اراده دشمنان این آب‌وخاک بر این است که با ناامید کردن مردم از شرکت در انتخابات، یکی از مهم‌ترین ابزار قدرتمندی ایران اسلامی یعنی وجود جمهوریت و حمایت مردمی از این انقلاب را زیر سئوال ببرند و زمینه را برای ایجاد دوقطبی‌های خطرناک سیاسی و اجتماعی در ایران فراهم کنند؛ لذا باید آگاه و هوشیار بود و با شرکت در انتخابات هم حق رأی و حق تعیین سرنوشت را برای خود و آیندگانمان حفظ کنیم و هم زمینه سوءاستفاده دشمنان را از بین ببریم.

دادرسی با اشاره به پروسه برگزاری انتخابات در ایران اسلامی افزود: پروسه برگزاری انتخابات در ایران اسلامی با وجود محاسن بسیار از جمله در موضوع برابری رأی تمامی مردم ایران با یکدیگر، وجود آزادی بیان برای کاندیداها و مردم در بازگوکردن مسائل و مشکلات کشور، مردمی‌بودن روند برگزاری انتخابات و امنیت بسیار بالای آن، هم در برگزاری انتخابات و هم در شمارش آرا که راه را برای هرگونه شک و شبهه می‌بندد یک مشکل کوچکی دارد که زمینه‌ساز برخی مشکلات خصوصاً در انتخاب فرد اصلح می‌شود و آن زمان بسیار محدود برای تبلیغات علنی کاندیداها است.

وی اضافه کرد:  ازآنجایی‌که ایران کشور ثروتمندی است و وجود منابع اقتصادی بسیار باعث ترغیب برخی از افراد برای سوءاستفاده از پست‌ها و مقامات اجرایی و تقنینی می‌شود، لذا برخی از افراد به طور مستقیم و با نامزدشدن در انتخابات و یا به طور غیرمستقیم و با حمایت مالی از برخی نامزدها زمینه را برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری و اجرایی کشور برای خود فراهم می‌کنند و مهم‌ترین ابزار این کار اجرای سیاست‌های پوپولیستی و هوچیگری در ایام تبلیغات نامزدها و ارائه برنامه‌های اغراق‌آمیز و تخریب سایر نامزدها و هزینه‌کردن پول‌های بسیار و غیره است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: ایرادات مطروحه بالا کار را برای مردم در زمینه انتخاب فرد اصلح بسیار دشوار می‌کند و اساساً برخی از افرادی که توانایی انجام کارهای بزرگ برای کشور را دارند از ترس آبروی خود در انتخابات کاندید نمی‌شوند؛ لذا با طولانی کردن ایام تبلیغات انتخاباتی و دخیل کردن برخی نهادهای آموزشی و پژوهشی در امر معرفی کاندیداها به مردم و عقلانی کردن فضای انتخاباتی کشور می‌توان زمینه را برای حضور افراد اصلح و انتخاب آنها توسط مردم فراهم نمود.

وی با اشاره به مسائلی که می‌تواند در انتخاب فرد اصلح مؤثر باشد اظهار کرد: مسائل دیگری نیز در انتخاب فرد اصلح می‌تواند مؤثر باشد از جمله ایجاد سازوکارهای ارتباط مستقیم کاندیداها با مردم که در این زمینه، صداوسیما و فضای مجازی می‌توانند نقش ایفا کنند.

دادرسی تأکید کرد:  در نهایت داشتن زمان بیشتر برای معرفی کاندیداها هم می‌تواند عقلانیت را در میان مردم بیشتر کند و هم هزینه سیاست‌های غلط تبلیغاتی را برای افرادی که قصد دارند از این طریق رأی مردم را جلب کنند افزایش می‌دهد و قدرت نظارت نهادهای نظارتی را افزایش می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در نهایت برای تمامی افرادی که در برگزاری موفق تمامی انتخابات و همچنین در ترغیب مردم برای شرکت فعال در انتخابات و معرفی افراد اصلح تلاش می‌کنند آرزوی توفیق دارم.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=27887
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 191 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای انتخابات بزرگ‌ترین عرصه ظهور اراده ملی است بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.