افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 28 April , 2024
3
امام جمعه ماکو:

حاکمان امانت‌دارانِ الهی هستند

  • کد خبر : 28328
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
حاکمان امانت‌دارانِ الهی هستند
امام جمعه ماکو گفت: حاکمان امانت‌دارانِ الهی هستند که باید پاسدار آن امانتی باشند که خدا به آنان سپرده است.

 به گزارش گروه سیاسی‌اجتماعی مرزداران؛ حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه با اشاره به فرصت افطاری دادن در ماه رمضان گفت: یکی از فرصت‌ها در ماه مبارک رمضان احسان و اطعام به روزه‌داران، مخصوصاً فرصت اطعام و احسان به فقرا، مستمندان و ایتام است.

 وی با اشاره به روایتی از رسول مکرم اسلام افزود: هر کس روزه‌داری را افطار دهد، برای او مانند پاداش آن روزه‌دار منظور می‏شود، بدون اینکه از پاداش روزه‌دار چیزی کاسته شود؛ لذا در روز قیامت هرکس با کوهی از اعمال صالح خواهد آمد، عرض می‌کند: خدایا همهٔ این اعمال را من انجام ندادم، ندا می‌آید که اینها به همراه ثواب آثار اعمال شماست.

 امام‌جمعه همچنین با اشاره به روایتی امام موسی کاظم (ع)، تصریح کرد: حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌فرمایند افطار دادن به برادر روزه‌دار ثوابش از روزه‌گرفتن بیشتر است.

 وی تأکید کرد: من درخواستی از همهٔ مردم به‌خصوص کسانی که وضع مالی‌شان بهتر است دارم و آن اینکه در این شب‌ها، به سفرهٔ افطارشان نگاهی بیندازند و ببینند چقدر تجملات به سفرهٔ ماه رمضان اضافه شده است؛ این امر اشکالی ندارد، اما حداقل به‌اندازهٔ همین تجملاتی که به سفره اضافه شده است، به سفرهٔ افطار فقرا اضافه کنند تا حداقل در این ماه فقرا را سهیم کنند.

 حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به اهمیت شب‌های قدر گفت: شب قدر بهتر از هزار شب است؛ یعنی هر عملی که انسان در این شب‌ها انجام می‌دهد، هزار برابر از شب‌های دیگر بهتر است. پروردگار عالمیان علت آن را در قرآن بیان کرده است که چون خداوند تبارک‌وتعالی قرآن را، در یکی از این سه شب بر قلب نازنین پیامبر اکرم نازل کرده است؛ لذا این شب از اهمیت خاصی برخوردار است.

 وی با اشاره به روایتی در خصوص خدمتگزاری به صاحبان حق از منظر امیرمؤمنان علی (ع) گفت: نکتهٔ مهمی که در بینش امیرمؤمنان علی (ع) نسبت به تعامل حاکمان و مردم و حقوقی که آنها در قبال مردم دارند، عبارت از این است که امیرمؤمنان علی (ص) معتقد است اگر حاکم وظیفه‏ای در مقابل مردم دارد، این وظیفه را خدا بر عهدهٔ او گذاشته است. به همین خاطر، انجام‌وظیفه، یعنی برآوردن حقوق مردم، یک واجب الهی است و خداوند از حاکم خواسته است تا به امور مردم رسیدگی کند؛ نه اینکه وظایف حاکم، یک امری قراردادی بین مردم و حاکم باشد. با این دیدگاه، حاکمان امانت‌دارانِ الهی هستند که باید پاسدار آن امانتی باشند که خدا به آنان سپرده است.

 امام‌جمعه ماکو افزود: بنابراین حکومت نه‌تنها یک لقمه‏ای چرب برای بلعیدن نخواهد بود، بلکه یک امانتی گران بر گردن آنان است، حکومت وسیله‏ای برای خدمت به مردم و رتق‌وفتق امور آنان است که لذا خداوند در قرآن می‌فرماید خدا انجام امور مردم را، به تو واگذار کرده و آنان را وسیلهٔ امتحان تو قرار داده است.

 وی با اشاره به این امر که حاکمان امانت‌داران الهی هستند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب روی این حساب است که معتقد است مردم‌سالاری دینی برخلاف دموکراسی‌های ریاکار و عوام‌فریب، عبارت است از نظام خدمت‌رسانی خالصانه و بی‌منت؛ خدمت باید به‌خاطر ادای وظیفه و همراه پاک‌دستی و پاک‌دامنی باشد.

 خطیب نمازجمعه ماکو با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین معضلات کشور که دامنگیر مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشتغال جوانان عزیز است، افزود: و این مشکل در کشور حل نخواهد شد، مگر آنکه مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود. به همین خاطر است که مقام معظم رهبری، برای امسال نیز یک شعار اقتصادی انتخاب کرده است و آن نیز عبارت از «جهش تولید با مشارکت مردم» است.

 وی اذعان کرد: امروز از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد تولید در کشور نکاتی است که دولت باید به آنها توجه خاص داشته باشد و آن جذاب‌سازی تولید برای عموم مردم و ترویج فرهنگ تولید به‌جای سودآوری، مولدسازی منابع راکد و کم‌بازده، استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان در رشد تولید و لزوم مردمی‌شدن اقتصاد می‌باشد.

 امام‌جمعه ماکو دوازدهم فروردین را روز تثبیت نظام اسلامی در عرصه بین‌المللی خوانده و گفت: یوم‌الله دوازدهم فروردین‌ماه روزی است که باتدبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (رض) در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در ۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۵۸ ملت ایران به فرمان حضرت امام در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند، و بیش از ۹۸ درصد از آرای خویش را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دادند؛ و با آرای خود حکومت اسلامی را بر پایهٔ دو اصل جمهوریت و اسلامیت و با محوریت ولایت‌فقیه پایه‌ریزی کردند.

 وی خاطرنشان کرد: در واقع روز دوازدهم فروردین‌ماه، روز تثبیت و معروفی نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی است و نکته‌ای که باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران در جهان بدرخشد، حضور اکثریت مردم در پای صندوق‌های رأی بود.

 حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به شعار سال گفت: مقام معظم رهبری امسال را نیز بر پایهٔ توسعهٔ اقتصادی، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، و این شعار در کشور مگر با اتحاد و انسجام و همکاری قوای سه‌گانه و مردم جامهٔ عمل نخواهد پوشید.

 وی افزود: این نکته را به‌هیچ‌وجه نباید فراموش کنیم که اگر یک ارزش و ضرورت به گفتمان فراگیر جامعه تبدیل نشود، نمی‏تواند در روند کلان کشور اثرگذار باشد؛ لذا شعار سال نیز باید به یک مطالبهٔ عمومی جامعه، اعم از مردم و مسئولان تبدیل گردد.

 خطیب نمازجمعه ماکو با اشاره به سیزده‌بدر گفت: در آستانهٔ روز طبیعت فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی این است که «سیزده‌بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است، اما تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد.» لذا باتوجه‌به اینکه سیزده‌بدر امسال مصادف شده است با سالروز شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان علی (ع) که در این روز از مؤمنان و مردم شهرستان ماکو می‌خواهیم که در این ایام، هم حرمت روزه ماه مبارک رمضان را حفظ کنند، و هم حرمت روز شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (ص) را رعایت کنند.

 وی در پایان گفت: امروز رژیم صهیونیستی کودک کش با چراغ‌سبزی که آمریکا به او نشان می‌دهد، مردم فلسطین و مخصوصاً غزه را قتل‌عام می‌کند؛ لذا بر اساس این حدیث شریف بر تمامی مسلمانان لازم که از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنند. دفاع امروز مسلمانان حضور در راهپیمایی روز قدس است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=28328
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 202 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای حاکمان امانت‌دارانِ الهی هستند بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.