افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 30 April , 2024
1

منطقه آزاد ماکو پیشرو در عمران و اقتصاد

  • کد خبر : 28786
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
منطقه آزاد ماکو پیشرو در عمران و اقتصاد
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در سال 1403تقریباً هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد ماکو اجرا شده است.

 به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ با استقرار سازمان منطقه آزاد ماکو در سال ۹۲ و مورد پوشش قرارگرفتن سه شهرستان ماکو، پلدشت و شوط در محدوده منطقه آزاد، با وسعت ۳۸۶ هزار هکتار بزرگ‌ترین منطقه آزاد خاورمیانه، این منطقه به‌عنوان جوان‌ترین منطقه آزاد کشور در تمامی ابعاد رشد چشمگیری داشته است.

 دراین‌خصوص علی داداش‌زاده معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو در تشریح اقدامات عمرانی سال ۱۴۰۲ و سال جاری گفتگوی ویژه‌ای با خبرنگار مرزداران انجام داده است:

مرزداران: در سال گذشته چه میزان اعتبار صرف پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی شده است؟

 علی داداش‌زاده: در سال گذشته تقریباً یک هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد ماکو اجرا شده است.

مرزداران: در سال جدید چه برنامه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است؟

علی داداش‌زاده: سازمان منطقه آزاد ماکو عزم خود را برای توسعه و ارتقا منطقه جزم کرده است که در سال ۱۴۰۳ این مهم قابل‌مشاهده و ملموس خواهد بود؛ لذا اتمام و بهره‌برداری از گام دوم محصورسازی منطقه آزاد ماکو و افتتاح و بهره‌برداری از گمرک گیت اصلی از جمله برنامه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۳ است.

مرزداران: اتمام محصورسازی منطقه آزاد ماکو و بهره‌برداری از گمرک گیت اصلی چه مزیتی برای مردم دارد؟

 علی داداش‌زاده: یکی از مزیت‌های اصلی مناطق آزاد در کشورمان، مستثنی بودن از شمول مقررات در واردات و صادرات مناطق با خارج از کشور پس از ثبت گمرکی است، ضمن اینکه این مبادلات با سایر نقاط کشور چه به‌صورت مسافری و چه به‌صورت تجاری تابع مقررات عمومی صادرات و واردات کشور است و معاف از مالیات گمرکی است؛ لذا با اتمام فنس‌کشی و افتتاح و بهره‌برداری گمرک گیت اصلی منطقه و استقرار گمرک در این گیت‌ها، مزایای منطقه آزاد برای مردم منطقه ملموس خواهد شد.

 لازم به ذکر است که فاز اول محصورسازی محدوده منطقه آزاد ماکو به طول ۱۰ کیلومتر با ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و فاز دوم به طول ۱۳/۵ کیلومتر با ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

مرزداران: آیا سازمان منطقه آزاد ماکو به‌غیراز برنامه اعلام شده، برنامه دیگر عمرانی در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته است؟

 علی داداش‌زاده: بله، ۱۲ پروژه عمرانی و زیربنایی به‌صورت هر ماه یک پروژه، در سال جهش تولید با مشارکت مردم در منطقه آزاد ماکو اجرا و یا به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح و بهره‌برداری پل قره جالو و جاده دسترسی مسیر پلدشت – مرگنلر با اعتبار ۲۰۶ میلیارد و ۷۸۲ میلیون ریال نیز از برنامه‌های سال جاری است.

مرزداران: لایتینگ و روشنایی باند فرودگاه ماکو چه زمانی اتمام و به بهره‌برداری خواهد رسید و چه مزیتی دارد؟

 علی داداش‌زاده: افتتاح لایتینگ و روشنایی باند فرودگاه ماکو با ۱۰۵ میلیارد و ۷۷۲ میلیون ریال از جمله برنامه‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو در سال ۱۴۰۳ است که با اتمام این پروژه ضمن ارتقای ایمنی جهت برقراری پروازهای ورودی و خروجی، شرایط حداقل دید برای نشست‌وبرخاست پروازها نیز بهبود خواهد یافت و همچنین امکان انجام پروازهای شبانه در این فرودگاه میسر خواهد شد.

 همچنین طی قرارداد با شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این شرکت در سال جدید باتوجه‌به تجهیز فرودگاه به لایتینگ برقرار می‌شود.

 بهره‌برداری از منبع آب ۱۰۰۰ مترمکعبی شهرک صنایع سبک و افتتاح جاده دسترسی ماکو دانالو «قلیش لانمش» به طول ۴.۱ کیلومتر به عرض ۱۶ الی ۲۵ متر نیز از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد در سال جاری است.

مرزداران: پروژه جاده دسترسی ماکو دانالو چه مزیتی برای مردم دارد؟

 علی داداش‌زاده: این پروژه که یکی از مطالبات مردم شهرستان ماکو بود، باهدف تسهیل تردد، افزایش ایمنی رفت‌وآمد وسائل نقلیه به طول ۴.۱ کیلومتر و با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال اجرا شده است که با احداث این جاده مسافت ماکو به شهرک صنایع سبک، روستاهای محمدآباد، تخته دوز، حسوشیری و دانالو به طور چشمگیری کاهش‌یافته و باعث ایمنی در تردد، کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در هزینه تردد و زمان می‌شود.

 بهره‌برداری از فاز دوم شهرک صنایع سبک به مساحت ۳۵ هکتار، کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنایع سبک با بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار و بهره‌برداری جاده لجستیک و ساری سو با ۱۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از جمله دیگر برنامه‌های عمرانی این سازمان در سال ۱۴۰۳ است.

مرزداران: مزیت جاده لجستیک و ساری سو چه است؟

 علی داداش‌زاده: عدم ورود کامیون‌های باری به شهر و تسهیل تردد این ماشین‌ها به گمرک بازرگان، امکان استفاده کامیون‌های باری از ترمینال‌های چندمنظوره، حل مشکل ترافیکی و پارکینگ شهر بازرگان، جلوگیری از صف طولانی کامیون‌های باری در جاده، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی منطقه و ایمنی و رفاه رانندگان کامیون‌های باری از اهمیت و مزیت جاده لجستیک و ساری سو است.

 پروژه جاده ساری سو، با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان آغاز شده بود و تکمیل آسفالت و اجرای یک‌لایه بیندر و توپکا به طول ۱۱۰۰ متر از جاده، اجرای رفوژ میانی بطول ۱۱۰۰ متر، اجرای دیوار حائل بطول ۲۰۰ متر و ارتفاع ۴ تا ۶ متر، اجرای بتن غلتکی و یک‌لایه آسفالت توپکای راه دسترسی به مجتمع آنا وطن و جاده لجستیک به طول ۱۱۰۰ متر، احداث میدان در تقاطع جاده لجستیک و ساری سو، تعریض ادامه جاده بورالان و دسترسی به پایانه لجستیک بطول ۳۶۰ متر، بهسازی باند برگشت جاده ساری سو و احداث جزیره‌های جداکننده جاده ساری سو اجرا از اقدامات انجام شده در این پروژه است.

 منطقه آزاد ماکو در شاهراه ارتباطی ایران با ترکیه، منطقه قفقاز و اروپا قرار دارد، دارای ظرفیت لجستیکی قابل‌توجهی است که باتوجه‌به قابلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل‌شدن به بارانداز ارتباطی آسیای دور با اروپا است.

 لازم به ذکر است کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو علاقه‌مندی زیادی برای همکاری با کشورمان در زمینه لجستیک، گردشگری، صادرات و غیره دارند؛ لذا در طرح جامع، زمینی به مساحت ۱۸۲۰ هکتار برای احداث دهکده لجستیک با مشارکت و همکاری کشورهای عضو اکو در حال انجام است.

 جاده لجستیک به‌عنوان بخشی از کریدور شرق – غرب و با نام «جاده اکو» به بهره‌برداری خواهد رسید که از برنامه‌های سال جاری سازمان منطقه آزاد است.

مرزداران: حرف‌هایی راجع به احداث اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان ایران شنیده می‌شود دراین‌خصوص توضیح دهید؟

علی داداش‌زاده: اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان ایران بر اساس تفاهم‌نامه با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری اجرایی می‌شود که تفاهم‌نامه این شهرک مبادله شده و این مجموعه امکان صادرات کالای دانش‌بنیان و فناورانه را فراهم می‌کند.

 برای احداث شهرک دانش‌بنیان، منطقه آزاد ماکو ۱۰ هکتار «۱۰۰ هزار مترمربع» زمین را به‌صورت رایگان اختصاص داده است.

 پروژه‌های عمرانی و زیربنایی دیگری از جمله تداوم عملیات احداث بزرگراه کمربندی به طول ۱۱ کیلومتر، آماده‌سازی پس‌کرانه لجستیک به مساحت ۱۱۶ هکتار در دست احداث زون A، آماده‌سازی فاز توسعه منطقه آزاد به‌صورت مسکونی و تجاری و اداری به مساحت ۶۹ هکتار زون B، افتتاح و بهره‌برداری بزرگراه محدوده روستای کشمش تپه نیز وجود دارد که از برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان منطقه آزاد ماکو در سال ۱۴۰۳ است.

مرزداران: چقدر اعتبار برای این پروژه‌ها هزینه شده است؟

 علی داداش‌زاده: چون هنوز بعضی از این طرح‌ها در مرحله پایانی اجرا است هزینه سرجمع آن به‌صورت دقیق معلوم نیست؛ اما اعتباری که در ابتدای کلنگ‌زنی پروژه برآورد شده است، اجرای تعریض و بهسازی بزرگراه ماکو – بازرگان «محدوده روستای کشمش تپه تا سه‌راهی آواجیق» با اعتبار اولیه ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، عملیات اجرایی آماده‌سازی اراضی زون B فاز اول توسعه محدوده منطقه آزاد ماکو با مبلغ اولیه ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

 از ابتدای تشکیل منطقه آزاد ماکو تا کنون بیش از ۷۵ درصد درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو صرف پروژه‌های عمرانی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه شده و هم اکنون نیز در حال انجام است .

 سیاست‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و خط و مشی و اهداف تعیین شده، براین‌اساس است که بیشتر پروژه‌های عمرانی در دو راستا برنامه‌ریزی‌شده که یکی تأمین زیرساخت‌ها و تکمیل آنها و دیگری احداث و آماده‌سازی فضاهایی برای جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال و رونق منطقه است.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=28786

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.