افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 27 July , 2024
8
مدیر پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

تردد ۱۲۲۰۰۰ مسافر در یک‌ماهه اول سال

  • کد خبر : 28895
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۶
تردد ۱۲۲۰۰۰ مسافر در یک‌ماهه اول سال
مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: ۱۲۲ هزار مسافر در ماه اول سال ۱۴۰۳ از مرز بازرگان تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

 به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی مرزداران؛ گمرک بازرگان در یک‌کیلومتری شهر بازرگان به‌عنوان دروازه ورود به اروپا و بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور بوده و نقش اساسی در رشد و توسعه منطقه آزاد ماکو دارد.

این مرز بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی را در بین پایانه‌های ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد که یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود

 مرز بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شده است که بیش از ۹۷ سال از آغاز فعالیت آن در شمال غربی‌ترین منطقه کشور می‌گذرد.

 این مرز فعال‌ترین مرز زمینی ایران، پیونددهنده تجارت داخلی و خارجی و کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپا بوده است.

باتوجه‌به اینکه مرز بازرگان بزرگ‌ترین مرز خاکی کشور به شمار می‌رود و تا پارسال تنها مرز ۲۴ ساعته کشور بود، منطقه آزاد ماکو سالانه شاهد سرازیرشدن ناوگان بزرگی از کامیون‌های ترانزیتی به این مرز بود که صف طولانی کامیون‌ها و تریلرهای در نوبت خروج از کشور به چند کیلومتر می‌رسید که امروز با ایجاد تیر پارک‌ها در مرز بازرگان و جاده لجستیک و جاده ساری سو دیگر این صف‌های طولانی شکل نمی‌گیرد.

 این گذرگاه بین‌المللی، مابین ایران و ترکیه بوده و نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه مرز گوربولاغ است.

 در خصوص میزان ترددها از این مرز گفتگویی با ایرج آزادی مدیر پایانه مرزی بازرگان صورت‌گرفته است که در پی می‌آید؛

مرزداران: میزان ورودی از مرز بازرگان چه تعداد بوده است؟

 آزادی: میزان تردد مسافر سال گذشته ۴۶۲ هزار و ۱۲۵ نفر بوده و در یک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ میزان تردد ۵۴ هزار و ۷۵۲ نفر بوده است که نسبت به یک‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مرزداران: آیا این تعداد مترددین همه مسافر خارجی بوده یا مسافران داخلی نیز از مرز بازرگان تردد داشته‌اند؟

 آزادی: همه مسافران ایرانی بودند و ورودی مسافران خارجی در یک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به تعداد ۱۵ هزار و ۶۵۶ نفر است و میزان ورودی مسافران خارجی در مدت مشابه سال قبل ۲۴ هزار و ۶۷۵ نفر بود که امسال نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش داشته است.

 مرزداران: تعداد ورودی مسافران خارجی در ۱۲ماهه سال گذشته چه میزان بود؟

 آزادی: لازم به ذکر است میزان ورودی مسافران خارجی در ۱۲ماهه سال گذشته بیش از ۲۷۶ هزار نفر بوده است.

مرزداران: تردد مسافر در سال ۱۴۰۲ چه میزان بود؟

آزادی: در طی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار مسافر از مرز بازرگان تردد کرده‌اند که میانگین روزانه تردد مسافر در سال ۱۴۰۲ چهارهزار مسافر بود.

مرزداران: امسال چه میزان مسافر خارجی و یا ایرانی از مرز بازرگان خارج شده‌اند؟

آزادی: در یک ماه نخست امسال ۳۹ هزار و ۶۶۸ مسافر ایرانی و ۱۱ هزار و ۹۲۷ مسافر خارجی از طریق مرز بازرگان از کشور خارج شدند.

مرزداران: این میزان خروجی مسافر نسبت به یک ماه اول سال قبل افزایش داشته یا کاهش؟

آزادی: تردد مسافران داخلی افزایش داشته؛ اما میزان تردد مسافران خارجی نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته است بدین صورت که در سال گذشته میزان خروجی مسافر ایرانی از کشور از طریق مرز بازرگان ۳۰ هزار و ۵۰۹ نفر بوده که امسال نسبت به گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است و میزان خروجی مسافر خارجی از این طریق ۱۹ هزار و ۴۱۶ نفر بود که امسال نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است.

در کل، میزان تردد مسافر از مرز بازرگان در یک‌ماهه اول امسال، بیش از ۱۲۲ هزار نفر و در یک‌ماهه اول سال گذشته، ۱۱۶ هزار و ۷۴۸ نفر بوده است که امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

مرزداران: میزان تردد کامیون از این مرز در سال گذشته به چه صورت بوده است؟

آزادی: در طی سال گذشته بیش از ۲۰۳ هزار کامیون از پایانه مرزی بازرگان تردد داشته‌اند که از این تعداد ۱۲۹ هزار و ۹۵۲ دستگاه ورودی و ۷۳ هزار و ۵۵۱ خروجی بوده است و نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مرزداران: باتوجه‌به اینکه ۶۰ درصد دستگاه کامیون از مرز بازرگان تردد کرده‌اند آیا صادرات از این منطقه صورت‌گرفته است؟

 آزادی: بله، باتوجه‌به اینکه نگاه ویژه‌ای به ترانزیت در مرز بازرگان داریم؛ اما از صادرات منطقه غافل نشده‌ایم و بیش از چهارهزار و ۵۰۰ دستگاه صادرات منطقه را در سال گذشته توانستیم از مرز عبور دهیم و به‌طرف مقاصدشان بفرستیم.

مرزداران: نوبت‌بندی کامیون‌ها در مرز به چه روندی انجام می‌گیرد؟

آزادی: برای سهولت در تردد از مرز، وجود تیر پارک‌ها در جوار پایانه مرزی بازرگان کمک بسیار شایانی در خصوص تردد و نوبت‌بندی رانندگان کرده است بدین صورت که رانندگانی که مراجعه می‌کنند به مرز، در تیر پارک‌ها مستقر می‌شوند.

بعد از استقرار و نوبت‌بندی تمامی رانندگان، رانندگان می‌توانند با کاغذی که در دست دارند به هنگام فرارسیدن نوبت، مراجعه کرده و از مرز عبور کنند.

مرزداران: تیر پارک‌ها در مرز بازرگان چه مزیتی دارند؟

آزادی: خیر، تیر پارک‌ها علاوه بر کار استقرار کامیون‌ها، کار لجستیک نیز انجام می‌دهند و با استفاده از سامانه‌ای که در تیر پارک‌های هم‌جوار مرز از جمله آنا وطن و محور طلایی مستقر شده است، با پلاک خوان کامیون‌ها و تریلرها باتوجه‌به کالا و باری که حمل می‌کنند مجزا و به‌صورت الکترونیک نوبت‌بندی می‌شوند؛ به صورتی که کالاهای خاص و فسادپذیر جدا شده و در اولویت جهت خروج قرار می‌گیرند.

همچنین کالاهای صادراتی و کالاهای منطقه نیز مجزا شده و هنگام ورود هر کامیون یا تریلر به تیر پارک در همان موقع اول زمان خروج و طی مسیر به هر راننده ابلاغ می‌شود که بدین صورت رانندگان می‌توانند یا در تیر پارک مستقر باشند یا زمان رسیدن نوبت به تیر پارک مراجعه کرده و طی مسیر کرده و از مرز خارج شوند.

با وجود این تیر پارک‌ها دیگر شاهد صف‌های طولانی در جاده نیستیم و علاوه بر اینکه امنیت کامیون‌ها و تریلرها تأمین می‌شود، دیگر رانندگان مجبور نیستند تا رسیدن نوبت خروج از مرز در کنار کامیون خود مستقر باشند و می‌توانند به سایر کارهای شخصی خود برسند.

لازم به ذکر است در مکان تیر پارک‌ها استراحتگاه، سرویس‌های بهداشتی، حمام، غذاخوری و سالن سرگرمی برای رانندگان تعبیه شده است.

مرزداران: میزان تردد کامیون از مرز بازرگان در یک ماه گذشته به چه صورت بوده است؟

آزادی: میزان تردد کامیون در یک ماه اول سال جاری ۱۲ هزار و ۷۶۳ دستگاه بوده است که این تعداد در مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۱ هزار دستگاه بوده است و امسال ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است .

لازم به ذکر است میزان تردد روزانه کامیون در یک‌ماهه اول سال جاری ۴۱۲ دستگاه بوده که این مقدار در یک‌ماهه اول سال گذشته ۶۸۰ دستگاه بوده است.

مرزداران: میزان تردد اتوبوس‌ها از مرز بازرگان در یک ماه اول امسال در مقایسه با یک‌ماهه اول سال گذشته چه مقدار بوده است؟

آزادی: میزان تردد اتوبوس در یک ماه اول امسال ۳۷۲ دستگاه با ۱۸۵ ورودی و ۷۸۷ خروجی بوده است .

در یک‌ماهه اول سال گذشته میزان تردد اتوبوس از مرز بازرگان ۵۴۱ دستگاه با ۲۶۸ ورودی و ۲۷۳ خروجی بوده است که میزان تردد سال گذشته ۳۲ درصد بیشتر از امسال است و این در صورتی است که تردد اتوبوس در ۱۲ماهه سال گذشته از مرز بازرگان ۵ هزار و ۵۷۷ دستگاه بوده است .

قابل‌توجه است که میزان تردد روزانه اتوبوس در یک‌ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۲ دستگاه است.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=28895
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 154 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تردد ۱۲۲۰۰۰ مسافر در یک‌ماهه اول سال بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.