افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 1 May , 2024
11
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ماکو:

اعتراض علیه کاپیتولاسیون نقطه سرآغاز عزت امروز ایران در جهان است

  • کد خبر : 25954
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
اعتراض علیه کاپیتولاسیون نقطه سرآغاز عزت امروز ایران در جهان است
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ماکو: اعتراض عليه كاپيتولاسيون نقطه عطفی در تاریخ کشور است و عزت امروز ما در جهان را می‌توان سرآغازی از همان نقطه برشمرد.

به گزارش مرزداران؛ در تاریخ ایران، سخنرانی امام خمینی (ره)، در چهارم آبان‌ماه ۱۳۴۳ در مدرسه فیضیه قم در مبارزه با احیای قانون کاپیتولاسیون در ایران فراموش نخواهد شد.

این سخنرانی اگرچه به تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه و سپس نجف منجر شد، اما نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم علیه رژیم شاه بود.

هم‌زمان با سالروز این سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) درباره قانون کاپیتولاسیون سمیرا مینایی رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ماکو در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی مرزداران در بازخوانی تاریخی قانون کاپیتولاسیون  و تبعات آن با اشاره به معنای کاپیتولاسیون در ایران مبنی بر حق قضاوت کنسولی گفت: ریشه‌ مسئله کاپیتولاسیون به دوره‌ای برمی‌گردد که کشورهای اروپایی استعمار و قرارداد نابرابر با مصر، عثمانی و ژاپن داشتند و این کشورها جزو اولین کشورهایی بودند که حق قضاوت کنسولی را اعمال می‌کردند.

مینایی با بیان این‌که در کاپیتولاسیون، یک طرف کشور ضعیف و طرف دیگر کشوری قوی و استعمارگر بوده است، تصریح کرد: در این امر عمدتاً کشورهایی که تحت سلطه دولت‌های دست‌نشانده بودند، سعی می‌کردند که در رابطه خود با کشورهای سلطه‌گر حق کاپیتولاسیون را به آن‌ها بدهند.

وی ادامه داد: باتوجه‌به جایگاه روحانی و معنوی‌ حضرت امام خمینی (ره) و موضع‌گیری که در این مسئله داشتند، ایشان نقش اساسی را در لغو این قانون ننگین ایفا کردند.

ریاست دانشگاه علمی و کاربردی ماکو تصریح کرد: آنچه تحت عنوان اعتراض علیه کاپیتولاسیون انجام شد، به رهبری امام (ره) و با پشتیبانی مردم صورت گرفت که واقعاً نقطه عطفی در تاریخ کشور عزیزمان است و یقیناً عزت امروز ما در جهان را می‌توان سرآغازی از همان نقطه برشمرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=25954
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 236 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای اعتراض علیه کاپیتولاسیون نقطه سرآغاز عزت امروز ایران در جهان است بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.