افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 28 March , 2024
24
امام جمعه ماکو :

بازسازیِ انقلابیِ مدیریتِ اجراییِ کشور زمینه‌ی پیشگیریِ از فساد در جامعه میباشد

  • کد خبر : 15856
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
بازسازیِ انقلابیِ مدیریتِ اجراییِ کشور زمینه‌ی پیشگیریِ از فساد در جامعه میباشد
امام جمعه ماکو با اشاره به بازسازی انقلابی مدیریت اجرایی کشور گفت : بدون بازسازی و تحول مدیریتی ؛ در دو ركن تربیت مدیران تراز انقلاب ، و تحول ساختار اداری كشور ؛ تحقق دولت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با اختلال جدی مواجه خواهد شد

به گزارش مرزداران ؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه ضمن تبریک ولادت امام محمد باقر (ع) با اشاره به پیدایش زمینه احیاء علوم اسلامی در زمان امام باقر (ع) گفت :
امیر مؤمنان علی (ع) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه در توصیف انسانهای با تقوی می‌فرمایند : ‹‹ عَظُمَ الخَالِقُ فی أنْفُسِهِمْ ؛ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فی أعْیُنِهِمْ ؛ فَهُمْ وَ الجَنَّهُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ ؛ وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِیهَا مُعَذَّبُونَ قُلُوبُهُم‏ ›› ؛ «خداوند در اندیشه‌ی آنها بزرگ و غیر خدا در دیدگانشان کوچک و حقیرند . آنها اعتقادشان نسبت به بهشت مثل کسی است که آنجا را دیده و از نعمتهایش برخوردارند . و دوزخ را چنان باور دارند مثل آنکه آن را دیده و در آن عذاب می‏کشند .»

وی افزود : ائمه‌ی اطهار ، در طول زندگانی خود ، دانشگاه اسلامی را پایه ریزی نموده و به حد اعلای ممکن رساندند . افتتاح این دانشگاه به دست با کفایت چهار امام معصوم اول اتفاق افتاد ؛ اما متأسفانه با بسیاری از جهالت و ضلالت و جنگ‏ها ، ماجراجوئی و کارشکنی‏ها ‌، و جعل احادیث و خصومت‏ها مواجه بودند و موفق نشدند تا بطور گسترده در این دانشگاه تدریس نمایند
مولای متقیان امیر مؤمنان علی (ع) که به تعبیر نبی مکرم اسلام (ص) باب مدینه علم بود می‏فرمود : ‹‹ سَلُونى قَبْلَ أنْ تَفْقِدُونِی ›› ؛ و هر کسی سؤال می‏کرد با اقیانوس علم و فضیلت آن حضرت مواجه می‏شد . اما دشمنی‏ها مانع نشر علوم آن حضرت شد .
حضرت امام حسن ، امام حسین و امام زین‏العابدین (ع) هم با نیروهای قوی ، مکّار و حیله‏گر مواجه بودند و در این مدت فقط توانستند مقام عظیم خود و غصبی بودن خلافت اموی را اثبات کنند .

وی با اشاره به امامانی که در زمینه تدریس و تعلیم علوم اسلامی تلاش زیاد کردند ، گفت :چهار امام بعد از امام سجاد ، زمینه را برای تدریس و تعلیم علوم اسلامی آماده دیدند ، به همین خاطر ، مسائل علمی را شکافتند و از فنون مختلف اصول دین ، فقه اسلام ، طب ، ریاضیات ، اخلاق و فضیلت و … بحث نموده و کسانی که تشنه حقیقت بودند ، از علوم آل محمد (ص) سیراب نمودند. حضرت امام باقر ، اولین این چهار امام بود .

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به شرایط ایجاد دانشگاه دینی به دست امام باقر (ع) تصریح داشت :در دوران امامت امام باقر (ع) با توجه به اینکه ، زمزمه‏های نارضایتی نسبت به خلفاء آغاز گردید و از طرف دیگر ، در گوشه و کنار سرزمین پهناور اسلامی قیام‏هایی بر علیه بنی امیه اتفاق افتاد ، هر چند بسیاری از این قیام‏ها ناکام ماند ؛ اما خلفاء اموی را به خود مشغول ساخت و شرائط مساعدتری برای ائمه (ع) فراهم آمد تا سنت فراموش شده‌ی نبی مکرم اسلام را احیا نمایند .لذا امام باقر (ع) با فراغت کامل دانشگاه دین را گشود و شب و روز در حضر و سفر ، علم و دانش را ، به تشنگان معارف اهل بیت عصمت و طهارت آموزش داد . مکتب امام باقر ، مکتب فضیلت و احسان بود و هزارها دانشمند ، فریفته‌ی ملکات اخلاقی و احسان و اکرام آن حضرت بودند .

وی در خصوص شاگردان مکتب امام باقر (ع) ادامه داد :شاگردان آن حضرت شخصیت‏های بزرگی به مانند محمد بن مسلم ، زراره بن اعین ، ابوبصیر ، برید بن معاویه عجلی ، جابر بن یزید ، حمران بن اعین و هشام بن سالم بودند که از دریای علم آن حضرت بهره‏ مند شدند .امام باقر می‏فرماید: «زراره ، ابوبصیر ، محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی مکتب ما و احادیث پدرم را زنده کردند و اگر این چهار نفر نبودند ، کسی از تعالیم دین و مکتب پیامبر بهره‏ای نمی‏برد .»

امام جمعه ماکو با اشاره حقارت دانشمندان درمقابل امام باقر اذعان داشت :در خصوص فضائل علمی امام باقر (ع) ، عبدالله بن عطاء که از جمله‌ی شخصیت‏های برجسته و از دانشمندان بزرگ عصر آن حضرت بود ، می‏گوید : «من «حکم بن عتبه‏» را که در علم و فقه مشهور آفاق بود دیدم که در خدمت امام باقر (ع) به مانند کودکی در برابر استاد عالی مقام زانوی ادب بر زمین زده ، شیفته و مجذوب کلام و شخصیت او گردیده بود .»

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری افزود :  مقام معظم رهبری به پشتوانه‌ی علمی امام باقر و ائمه‌ی اطهار است که در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب می‌فرماید : «دانش ، آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است . روی دیگر دانایی ، توانایی است . بحمد الله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است . امّا آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این راه طی شده ، با همه‌ی اهمیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر . ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم ؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم . اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد ادامه دهید . سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب ، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است . به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.» مقام معظم رهبری در شتاب علمی ، جوانان را مورد خطاب قرار داده ، لذا دولت محترم نیز باید در مدیریت میانی کشور از آنان غفلت نکند .

حجت الاسلام هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در دومین خطبه عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به لرزش در لانه عنکبوت گفت :
لازم است در ابتدای سخن کلام را متبرک کنیم به آیه‌ای از آیات وحیانی قرآن کریم ، خداوند تبارک و تعالی در این آیه می‌فرماید : ﴿ مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللهِ أوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً ، وَ إنَّ أوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ ﴾ ؛ «مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوتی است که خانه‏ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست‏ترین خانه‏ها ، خانه‌ی عنکبوت است اگر می‏دانستند !»
از جمله‌ی بارزترین مصادیق آیه‌ی شریفه ، رژیم اشغالگر قدس است ؛ چون در حالی که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به وسیله‌ی راکتها و موشکهای جبهه‌ی مقاومت سوراخ سوراخ می‌شود ، خبر فرار شش زندانی فلسطینی در صبح روز دوشنبه ، سرویسهای امنیتی صهیونیستها را بهت زده و نگران کرد .
این اقدام شجاعانه ، نشان داد، رژیم خبیثی که برای ایران خط و نشان می‌کشد و موضوع طرح «هزار ضربه چاقو» را مطرح می‌کند ، ضعیف‌تر از آن است که متصور می‌شود . در واقع رژیم صهیونیستی مصداق همان تمثیل ماندگار سیدحسن نصرالله است که می‌گوید : «والله رژیم صهیونیستی ازلانه عنکبوت سست‌تر است.»

وی در خصوص مطالبات مقام معظم رهبری در مورد ریل‌گذاری درست‌برای حرکت‌انقلاب تاکید داشت :
مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بازسازی اداری فرمودند : «همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در تمامی عرصه‌های مدیریتی انشاءالله به وجود بیاید ؛ یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب ، در بخشهای مختلف مدیریتی‌ای که در کشور هست . در تمامی بخشها ؛ اعم از بخشهای اقتصادی ، بخشهای سازندگی ، بخشهای مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی ، بخشهای خدمت‌رسانی به مردم ، بخشهای علمی و فرهنگی و غیره ؛ در تمامی این بخشها باید یک تحرّک انقلابی به وجود بیاید .»
همانطوری که مستحضرید، معظم له می‌فرماید : بازسازی انقلابی در عرصه‌های مدیریتی باید ، بر روی ریل انقلاب حرکت کند . در این خصوص چند نکته لازم الذکر است .

امام جمعه ماکو افزود : هرچند انقلاب اسلامی، در دو حلقه پیروزی انقلاب ، و تأسیس نظام اسلامی به اهداف اساسی خود دست یافته است . اما همانطوری که رهبر حکیم انقلاب بارها فرموده‌اند ؛ ما در مرحله تحقق دولت اسلامی دچار کُندی و اختلال در حرکت هستیم . علت این اختلال و کندی حرکت ، در دو بخش عمده است ؛ اولین بخش ؛ عبارت است از تربیت به اندازه‌ی مدیر انقلابی و مومن و کاربلد ؛ و دومین بخش ؛ عبارت است از تحول عمیق در ساختار اداری کشور . در حال حاضر این دو علت دلایل اصلی مشکلات فعلیِ فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است. جالب اینجاست ؛ در بعضی عرصه‌ها ، به مانند عرصه‌های دفاعی و علمی که در تحول اداری و تربیت انسانی ، بیشتر موفق بوده‌ایم ، بطور بی‌نظیر موفق شده‌ایم ؛ اما در عرصه‌ی اقتصادی و امثال ذلک ، به معضلات زیادی گرفتار شده‌ایم .
به همین علت است که بازسازیِ انقلابیِ مدیریتِ اجراییِ کشور ؛ به عنوانِ یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تحقق کامل دولت اسلامی ؛ مورد توجه رهبر حکیم انقلاب است .

حجت الاسلام هاشمی بازسازیِ انقلابیِ مدیریتِ اجراییِ کشور را زمینه‌ی پیشگیریِ از فساد اقتصادی و اداری و رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه دانسته و گفت : تحول مدیریتی و بازسازی این عرصه ، باعث خواهد شد تا در سایر عرصه‌ها تحول اساسی به وجود آید .
به تعبیر بهتر انسان می‌تواند به این نکته اعتراف کند که بدون بازسازی و تحول مدیریتی ؛ در دو رکن تربیت مدیران تراز انقلاب ، و تحول ساختار اداری کشور ؛ تحقق دولت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با اختلال جدی مواجه خواهد شد .

شایان ذکر می باشد قبل از خطبه های عبادی یاسی نماز جمعه پرویز دادفر مداح اهلبیت عصمت و طهارت در مدح و منقبت امام محمد باقر (ع) مدیحه سرایی کرد .

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=15856
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 1033 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بازسازیِ انقلابیِ مدیریتِ اجراییِ کشور زمینه‌ی پیشگیریِ از فساد در جامعه میباشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.