افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 26 April , 2024
10
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور؛

آمایش سرزمینی منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی ضرورت دارد

  • کد خبر : 24026
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
آمایش سرزمینی منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی ضرورت دارد
در ادامه رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای صیانت از اراضی کشاورزی اجرای طرح آمایش سرزمینی،‌ طرح جامع و تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی در منطقه آزاد ماکو بسیار اهمیت دارد 

به گزارش گروه اقتصادی مرزداران؛ جلسه بررسی مسائل و مشکلات امور اراضی منطقه آزاد ماکو با حضور رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور و خسرو شهبازی مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ماکو برگزار شد.

در این برنامه حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد گفت: مناطق آزاد باید به سمتی حرکت کنند که نه‌تنها در اقتصاد محلی بلکه در جی دی پی و اقتصاد ملی نیز آثار مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: اتصال ریلی کریدور جنوبی و شرقی به غرب از طریق منطقه آزاد ماکو بسیار بااهمیت است و چینی‌ها علاقه‌مند به این خط ریلی هستند که از سهلان، مرند، بازرگان و چشمه ثریا به خط ریلی ترکیه متصل می‌شود.

گروسی با اشاره به ایجاد چهارمین قطب داده کشور در این منطقه تصریح کرد: امنیت حاکم در منطقه آزاد ماکو باعث ایجاد چهارمین قطب دیتاسنتر و قطب داده کشور در این منطقه شده است؛ ازاین‌رو فضای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو آماده است.

رئیس هیئت‌مدیره مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو منطقه آزاد ماکو و ارس را تنها مناطق آزاد هم‌جوار خوانده و اذعان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی دو منطقه آزاد ماکو و ارس بسیار اهمیت دارد چرا که این دو منطقه تنها مناطق آزاد هم‌جوار می باشند و با استفاده از ظرفیت‌های هم می‌تواند شاهد تحولات اقتصادی در هر دو منطقه بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از روی‌آوردن این سازمان به درآمد پایدار از تولید و صادرات خبر داد و تأکید کرد: رویکرد سازمان برای درآمدزایی تغییر کاربری اراضی و یا فروش اراضی نیست و دراین‌خصوص به طور جد به درآمد پایدار از تولید و صادرات روی آورده‌ایم.

خسرو شهبازی مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: ‌حراست از اراضی ملی بسیار ضروری است و جهاد کشاورزی تا حد توان در کنار سرمایه‌گذاران خواهد بود.

در ادامه رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در صیانت از اراضی کشاورزی اجرای طرح آمایش سرزمینی، طرح جامع و تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی در منطقه آزاد ماکو بسیار اهمیت دارد که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز به آن تأکید کرد.

افلاطونی با بیان اینکه ۱۶۵ میلیون هکتار در کل کشور اراضی کشاورزی می‌باشد اظهار کرد: از کل اراضی کشاورزی کشور فقط یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی و ۱۸ میلیون هکتار نیز قابل‌کشت است؛ لذا کشور باید امنیت زیستی و غذایی داشته باشد .

وی متذکر شد: به‌هیچ‌وجه سازمان امور اراضی اجازه تغییر کاربری به اراضی درجه یک را به ساخت‌وسازهای ویلایی، سکونتی و یا صنعتی و خدماتی به‌هیچ‌وجه نمی‌دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: ۶ میلیون و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشور در سال‌های اخیر با تلاش و پیگیری‌های کارشناسی رفع تداخل شده است

وی از اقدامات مؤثر و راهگشای امور اراضی کشور در خصوص رفع تداخل در شهرستان‌ها خبر داده و تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیون هکتار اراضی کشور در اولویت رفع تداخل قرار گرفته است.

افلاطونی تأکید کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی یک هویت ارزشمند است چرا که این اسناد می‌تواند برای روستائیان وثیقه‌ای باهدف دریافت تسهیلات بانکی بوده و ورودی پرونده‌ها به مراجع قضائی را به حداقل برساند.

وی در پایان سخنان خود گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو باید شهرک‌های غیرکاربردی کشاورزی را برای حفظ باغات و اراضی کشاورزی در اختیار ویلاسازان قرار دهد.

در این جلسه فرمانداران شهرستان‌های ماکو، ‌شوط و پلدشت به بیان مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی و اراضی شهرستان‌های متبوعه پرداختند.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=24026
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 224 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آمایش سرزمینی منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی ضرورت دارد بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.