افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 3 May , 2024
11

تمدن ماکو در سراشیبی فراموشی

  • کد خبر : 24975
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
تمدن ماکو در سراشیبی فراموشی
وجود ظرفیت‌های گردشگری زیاد می‌تواند سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی را به ماکو جلب کند؛ اما به نظر می‌رسد بی‌توجهی مسئولین تمدن ماکو را در سراشیبی فراموشی و نابودی قرار داده است.

به گزارش گروه گردشگری مرزداران؛ بسیاری از تمدن‌های تاریخی ایران رو به فراموشی هستند و مردم رفته‌رفته فراموش می‌کنند که از کجا آمده‌اند و گذشته آنها چه بوده است.

امروزه تئوریسین‌های ایرانی این مسئله را مطرح می‌کنند که ضعف آگاهی از تاریخ در کشور باعث شده است دشمن هویت اصیل و اصلی ایرانی را از او بگیرد که بسیار دانشمندان و فیلسوفانی که کشورها به نام خودکرده‌اند.

از جمله تاریخ‌هایی که رفته‌رفته بر اثر ضعف آگاهی در حال فراموشی است مسئله اختراع کامپیوتر می‌باشد که امروزه زندگی کامپیوتری در جامعه رواج دارد فارغ از آنکه تمامی کامپیوتر ها و رایانه‌ها با داده الگوریتم صفر و یک کار می‌کنند و مخترع الگوریتم ستاره‌شناس و جغرافی‌دان نامی ایرانی، ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی (خوارزمی) می‌باشد.

امروزه تاریخ و تمدن کهن ایرانی نیز به همین صورت در حال فراموشی می‌باشد و مشکلات اقتصادی باعث گردیده تا مردم کمتر به تاریخ کهن توجه کنند.

این جمله این تاریخ‌های کهن که در بین مشکلات اقتصادی مردم در حال فراموشی می‌باشد دو بنای تاریخی پل قره کورپی و دخمه سنگی فرهاد در شهرستان ماکو می‌باشد.

در زیر به بررسی وضعیت این دو بنای تاریخی می پردازیم.

پل قره کورپی:

قره کورپی یا پل سیاه به‌احتمال زیاد به دلیل اینکه از مصالحی مانند سنگ‌های سفید و سیاه آتشفشانی، سنگ‌های لاشه و قلوه‌سنگ با ملاط آهک ساخته شده است به این نام معروف است متعلق به دوره صفویه می‌باشد که در ۷ مهر ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

پل قره کورپی که پایین‌تر از پل فعلی واقع شده است طبق اسناد و شواهد موجود درگذشته دارای سه دهانه بوده است که دو تا از دهانه‌ها چسبیده به کناره‌های رودخانه و لی دهانه وسطی به طول ۳/۶ متر و ارتفاع ۱/۸ متر در وسط رودخانه واقع شده است که متأسفانه از این پل فقط دهانه وسطی باقی‌مانده است.

پل سیاه (قره کورپی) در ارتفاق ۱۳۰۰ متر از سطح دریا روی رودخانه قره سو حدود صد متر مانده به محل اتصال رودخانه مزبور با رودخانه زنگمار قرار گرفته است.

پی این بنا شامل همان صخره‌های طبیعی کف رودخانه بوده و پایه‌های پل در جهت مخالف آب رودخانه دارای آب‌شکن‌های نیم‌دایره است و تمامی پایه‌ها و آب‌شکن‌ها با لاشه‌سنگ‌های سیاه‌وسفید و با ملاط آهک ساخته شده‌اند.

از این بنا امروز جز دهانه وسط پل که آن هم در حال نابودی و ویران شدن می‌باشد چیزی نمانده است و این مکان تبدیل به یک زباله‌دانی شده است.

دخمه سنگی فرهاد:

دخمه سنگی فرهاد یا ایوان فرهاد یکی از آثار تارخی شهرستان ماکو می‌باشد که در ۷ کیلومتری این شهرستان به سمت بازرگان و در روستای سنگر واقع است.

این اثر تاریخی با قدمت تخمینی ۲۷۰۰ساله مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد مسیح و اقوام اورارتو در دوران مادها و قرن هشتم قبل از میلاد می‌باشد.

این اثر تاریخی در اول فروردین ۱۳۷۴ به ثبت ملی رسیده و در زبان محلی به نام فرهاد بامو یعنی خانه فرهاد خوانده می‌شود.

ایوان فرهاد شامل ورودی و دو اتاق تودرتو منتهی به ۳۰ پله سنگی که همگی در دل کوه و داخل صخره‌ای بزرگ تراشیده شده است.

این بنای سنگی شامل دو اتاق بزرگ ‌ «تقریباً ۴*۳ ‌» و دیگری کوچک‌تر ‌ «تقریباً ۲*۲ ‌» و در ورودی ۵/۱ در ۲ متر است و طاقچه‌هایی بر روی دیوارهای سنگی این بنا تراشید شده است.

تراشیدن دیوارهایی به این صافی آن هم در هزارهٔ اول پیش از میلاد تقریباً کاری عجیب و خارق‌العاده به نظر می‌رسد.

از این بنا امروز جز سنگ‌های سیاهی که روی آنها یادگاری نوشته شده یا پای آنها آتش روشن شده، چیزی نمانده است و این مکان تبدیل به محل اتراق شبانه بعضی چوپانان شده است به‌طوری‌که فضای ورودی این بنا کلاً بوی فضولات گاو و گوسفند می‌دهد.

طبق گفته‌ها این دخمه‌ها متعلق به پرستندگان حضرت نوح می‌باشد که عین همین دخمه‌ها در کشورهای اطراف کوه آرارات همچون شهر شانورفای ترکیه و کشور ارمنستان نیز وجود دارد که همگی درب ورودی آنها به سمت کوه آرارات ترکیه نگاه می‌کند که بقایای سنگ شده کشتی حضرت نوح بر روی این کوه قرار دارد.

تحلیل نهایی:

وجود ظرفیت‌های گردشگری زیاد در شهرستان ماکو می‌تواند سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی را به این منطقه جلب کند.

شهرهای زیادی در کشورمان وجود دارند که به دلیل نبود بناهای تاریخی حتی یک درخت کهن را برای جذب گردشگران جزو اماکن دیدنی شهر خود معرفی می‌کنند حال‌آنکه با وجود آثار تاریخی ثبت ملی شده در شهرستان ماکو، مسئولان نسبت به این بناهای تاریخی بی‌تفاوت هستند و تلاشی برای ساماندهی آنها و جذب گردشگر نمی‌کنند.

یکی از این دو بنا که رفته‌رفته در حال نابودی و فرسایش هستند، در اثر بی‌توجهی مسئولین قسمت بالایی ایوان فرهاد که بقایای دیوارهایی سنگی قدیمی از آن خارج شده است، گویای وجود چند خانه و یا یک معبد در آن مکان است که مورد حفاری‌های غیرمجاز زیادی قرار گرفته است.

امروزه مسئولین می‌توانند بااهمیت به این آثار تاریخی ثبت ملی شده بیش از آن چیز که محل موردنظر فقط روی تابلو معرفی شود، باعث جذب توریست و گردشگر به این شهرستان شوند.

 

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=24975
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 216 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تمدن ماکو در سراشیبی فراموشی بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.