افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 28 April , 2024
13
استاندار آذربایجان غربی:

چالدران می‌تواند به قطب معدنی کشور تبدیل شود

  • کد خبر : 25944
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
چالدران می‌تواند به قطب معدنی کشور تبدیل شود
استاندار آذربایجان غربی گفت: یک هزار و ششصد کیلومترمربع از دو هزار کیلومترمربع مساحت شهرستان چالدران را محدوده معدنی تشکیل داده است.

به گزارش گروه اقتصادی مرزداران؛ محمدصادق معتمدیان در آیین آغاز عملیات اجرایی اکتشاف در منطقه دیلک وردی چالدران که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص فراوری محصولات معدنی در بیانات خود داشتند پیشرفت‌های خوبی در این حوزه در استان آذربایجان غربی صورت‌گرفته است.

وی افزود: آذربایجان غربی در حوزه اکتشافات معدنی ۹ درصد افزایش داشته است که یک و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه معدن اورانیوم دیلک وردی دومین معدن در استان آذربایجان غربی است تصریح کرد: توسعه مطالعات استخراج و بهره‌برداری و ایجاد و احداث صنایع معدنی و فراوری محصولات معدنی در هیئت دولت بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

معتمدیان با بیان اینکه این استان آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدن در کشور است گفت: ۵۲ ماده معدنی در استان آذربایجان غربی استخراج می‌گردد که بخش عمده آن مربوط به مس، آهن، سیلیس، پلی متال، تیتانیوم غیره است.

وی با اعلام این خبر که نقشه‌برداری هوایی در ۲۲ هزار کیلومتر در هفت شهرستان استان آذربایجان غربی آغاز شده است اظهار کرد: ۳۸ درصد شمش طلای کشور در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی تولید می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی تأکید بر اینکه بهترین ذخایر مواد معدنی در شهرستان‌های تکاب و چالدران وجود دارد اذعان کرد: متأسفانه نبود برنامه‌ریزی مدون در تأمین امکانات و زیرساخت‌ها باعث گردیده تا این دو شهرستان محروم واقع شده و معادنشان ناشناخته باقی بماند.

معتمدیان اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار دولت ۷۰۰ معدن بلاتکلیف در استان آذربایجان غربی وجود داشت که یا صلاحیت فنی یا مالی و یا دانش کامل را نداشتند.

وی افزود: این معادن به مزایده گذاشته شده و ۳۱۵ معدن با نظارت جدی، برای کسانی که دارای صلاحیت هستند و دنبال سودجویی نیستند فعال خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص موانع پیشروی معادن گفت: موانع پیشروی معادن را برداشتیم لذا ۹ پهنه معدنی در این شهرستان آزادسازی شده است و در حال حاضر ۲۰ پهنه بلوکه در این شهرستان داریم.

وی خاطرنشان کرد: چالدران می‌تواند به قطب معدنی کشور تبدیل شود چرا که یک هزار و ششصد کیلومترمربع از تقریباً دو هزار کیلومترمربع مساحت شهرستان چالدران را محدوده معدنی تشکیل داده است.

معتمدیان با بیان اینکه آماده واگذاری معادن هستیم تصریح کرد: ایجاد صنایع مدنی هم اشتغال‌زایی و هم ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند؛ اما سهم معدن در اقتصاد کشور یک درصد است.

وی خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: انتظار داریم فراوری محصولات معدنی در شهرستان چالدران انجام گیرد، محصولاتی که از این معادن استخراج می‌شود برای کمک به اشتغال این شهرستان، تولید محصولات پایین‌دستی از طلا، در این استان صورت گیرد و چالدران به‌عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان‌های شمال استان در سازمان انرژی اتمی ثبت شود.

این مقام مسئول به یادمان شهدای چالدران اشاره کرد و گفت: جنگ چالدران یادآور رشادت‌های ۷۰۰۰ شهید است که از وطن خود در مقابل دشمنان دفاع کرده‌اند؛ لذا این مکان باید به‌عنوان مقصد راهیان نور سراسر کشور قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص بازگشایی مرز چالدران نیز گفت: مصوبات بازگشایی مرز چالدران در داخل کشور صورت‌گرفته و کشور ترکیه رسماً موافقت خود را اعلام کرده است که ان‌شاءالله در اقدامات آتی با بازگشایی مرز زمینی چالدران شاهد رشد و پیشرفت این منطقه خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=25944
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 276 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای چالدران می‌تواند به قطب معدنی کشور تبدیل شود بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.