افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 28 April , 2024
14
امام جمعه ماکو :

انضباط و شفافیت مالی، می‌تواند اساسی‌ترین نقش را در کنترل تورم ایفا نماید

  • کد خبر : 22834
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
انضباط و شفافیت مالی، می‌تواند اساسی‌ترین نقش را در کنترل تورم ایفا نماید
امام جمعه ماکو گفت:کاهش هزینه‌ها و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی، از جمله‌ی مواردی است که می‌تواند اساسی‌تری نقش را در کنترل تورم ایفا نماید.

به گزارش گروه سیاسی و اجتماعی مرزداران؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی امام جمعه شهرستان ماکو در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به وظایف روزه‌داران در ماه رمضان گفت: بخشی از دعاهایی که در ماه مبارک رمضان از ناحیه‌ی پیغمبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده هر چند خواندن آن دعاها خود موضوعیت دارد، اما در کنار آن هم برای روزه‌داران عزیز نیز پیامی دارد، و آن پیام عبارت از وظائف روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است .

وی افزود: از جمله‌ی این دعاها، دعایی است که از رسول مکرم اسلام نقل شده که حضرت فرمودند این دعا را بعد از هر نماز واجبی در ماه مبارک رمضان بخوانیم، و مرحوم شیخ عباس قمی آن دعا را در کتاب شریف مفاتیح الجنان نقل کرده‌اند. روزه‌داران عزیز هر روز بعد از نمازهای واجب این دعا را می‌خوانند اما شاید توجهی به مفهوم آن نکرده‌اند.

وی تصریح داشت: با توجه به احادیثی که از خاندان عصمت و طهارت نقل شده، از جمله‌ی حوادثی که بعد از ظهور امام زمان اتفاق خواهد افتاد، بازگشت مؤمنین خالص و کافرین خالص به این دنیاست. مومنین خالص و منتظرین حقیقی برمی‌گردند تا در جوار رحمت امام زمان باشند. و کافرین خالص برمی‌گردند تا انتقام ظلمی که در حق اهل ایمان کرده‌اند، توسط آن حضرت از آنان گرفته شود.

در آموزه‌های دینی، به این نوع بازگشت، رجعت  می‌گویند.

امام جمعه ماکو اذعان داشت: منتظر فرج امام زمان (ص) شدن، بدون اعتقاد به رجعت معنا و مفهومی نخواهد داشت؛ چون نمی‌شود که انسان یک عمر منتظر ظهور آن حضرت باشد و قبل از آنکه آن حضرت را ببیند، از دنیا برود.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به انتظار فرج در ایام  نوروز اظهارداشت: در حدیث معلی بن خنیس از امام صادق آمده است که آن حضرت می‌فرمایند: «هیچ عید نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن ایام، ما انتظار ظهور و فرج امام زمان را می‌کشیم؛ چون آن ایام ما و ایام شیعیان ماست.» از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم سال جدید را سال فرج امام زمان (عج) قرار دهد انشاء الله.

وی تاکید داشت: آرامش در جاده‌ها با رعایت اصول اخلاقی ضروری می‌باشد چرا که از جمله‌ی اتفاقات ناگوار در ایام تعطیلی عید سعید نوروز، حوادث رانندگی است که متأسفانه تا روز پنج‌شنبه، در این حوادث، حدود بیش از ۲۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در اکثر این حوادث، عامل اصلی تصادفات، نیروی انسانی است. اگر رانندگان عزیز اخلاق رانندگی را رعایت کنند، به هیچ وجه تصادف نخواهند کرد.

وی تصریح داشت: راننده نمونه کسی است که از آزار و اذیت دیگران پرهیز کند، حقوق دیگران را رعایت کند، به دیگران کمک کرده و در حق آنان نیکی کند. راننده نمونه کسی است از فحش و ناسزاگویی پرهیز نماید، به هنگام رانندگی صبور و خویشتن‌دار باشد، از تقصیر دیگران بگذرد و آنان را ببخشد. با رعایت این اصول و موازین اخلاقی است که آرامش بر جاده‌ها حاکم خواهد شد.

امام جمعه ماکو در پایان بیانات خود با اشاره به انتخاب شعار سال گفت: امسال نیز مقام معظم رهبری، شعار سال را با اولویت موضوع اقتصادی، به نام «مهار تورم و رشد تولید» انتخاب کردند.

این شعار یک جنبه سلبی دارد؛ و آن عبارت از مهار تورم است. یک بُعد ایجابی نیز دارد؛ و آن نیز عبارت از رشد تولید است. هرکدام از دو جزء، مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت نقدینگی از جمله مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است. علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی، از جمله‌ی مواردی است که می‌تواند اساسی‌ترین نقش را در کنترل تورم ایفا نماید. البته اقتضائات موجود در کشور حکم می‌کند با توجه به شعار سال، دولت سیزدهم، برای حل این‌موضوعات اهتمام‌ خاصی داشته باشد. البته حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری معمولا از جمله سیاست‌های اعلام شده و گاهی اعمال شده‌ ۴۰ ساله اخیر در کشور بوده و صدها حکم و مقررات قانونی صرفاً با هدف حمایت از تولید در ایران اسلامی تصویب شده است.

وی تصریح داشت: پرداخت انواع تسهیلات ریالی و ارزی، اعطای انواع یارانه، ارائه‌ی زمین و انرژی ارزان، خریدهای اجباری بخش خصوصی و دولتی از تولیدات داخلی و وضع تعرفه‌های وارداتی از جمله‌ی آن تسهیلات هستند.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان فقط در چهار چوب تأمین حداکثری منافع و امنیت ملی است، گفت: از جمله‌ مسائلِ مهمِ سیاسی در کشور، توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک است. البته هدف از این توافق عبارت از این است که ریل «تخاصم و منازعه» بین دو کشور، به ریل «همکاری و موازنه»تغییر یابد.

وی تصریح داشت: از جمله‌ی شبهاتی که بعد از این توافق مطرح شده، این است که؛ جبهه‌ مقاومت یمن و انصارالله در مصاف با عربستان تنها خواهد مانده، و سرنوشت سایر گروه‌ها نیز، در لبنان و فلسطین وغیره در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند. البته توافق ایران و عربستان، به هیچ وجه در روی حمایت ایران از این گروه‌ها اثری نخواهد داشت؛ چون اولا این گروه‌ها بعد از این، هیچ‌گونه نیازی به حمایت دائمی ایران ندارند، و ثانیا ایران اسلامی در تمامی مراحل، به نحو مقتضی و مطلوب از آنها حمایت معنوی خواهد کرد. به همین جهت اولین گروههایی که از این توافق استقبال کردند، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بودند.

وی رزمایش مرکب کمربند امنیتی را در راستای تقویت نظم ضد آمریکایی در منطقه خوانده و گفت: اخیرا شاهد رزمایش مرکب امنیت دریایی در حوزه‌ی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی چین و روسیه بودیم. این رزمایش نشان می‌دهد، اتحاد سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی، در حال تبدیل شدن به یک اتحاد نظامی است. این رزمایش یک پاسخ شرقی به رزمایش اخیر آمریکا، رژیم صهیونیستی، و کشورهای اروپایی و عربی، در خلیج فارس محسوب می‌شود. این رزمایش در پیوند با مذاکرات اخیر سیاسی ایران در منطقه، بیانگر این موضوع است که یک نظم ضد آمریکایی در منطقه شکل گرفته و تقویت می‌شود.

قرآن کریم می‌فرماید: ﴿ وَ أعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ ﴾ «هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله‌ی آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!»

لینک کوتاه : https://marzdaran.ir/?p=22834
  • نویسنده : علی قویدل
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرزداران
  • 381 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای انضباط و شفافیت مالی، می‌تواند اساسی‌ترین نقش را در کنترل تورم ایفا نماید بسته هستند

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.